Home

Bijzonder Tsjechisch weekend voor niet fitte Raúl Fernández: rechtstreeks naar Q2 én nieuw contract voor 2027

Raúl Fernández heeft vrijdag tijdens de Grand Prix van Tsjechië in Brno een opmerkelijke prestatie geleverd. De Superfile Trackhouse MotoGP Team coureur plaatste zich ondanks een blindedarmontsteking rechtstreeks voor Q2 en kreeg daarnaast ook nog eens te horen dat hij ook in 2027 voor het Amerikaanse Aprilia team actief zal blijven.

Raúl Fernández begon het Grand Prix weekend in Brno ver van zijn optimale fysieke conditie. Na de zware crash in de eerste ronde van de Grand Prix op het Balaton Park Circuit leek aanvankelijk een beenblessure de grootste zorg, maar daarvan bleek hij voldoende hersteld. Een nieuwe medische tegenslag zorgde echter voor grotere problemen.

De Aprilia coureur kreeg woensdag bij aankomst in Brno last van hevige buikpijn en meldde zich direct bij het medische centrum. Daar werd een blindedarmontsteking vastgesteld, waarna hij voor uitgebreid onderzoek naar het ziekenhuis werd gebracht.

Volgens de artsen was een operatie uiteindelijk niet noodzakelijk, waardoor Fernández toestemming kreeg om vrijdag aan de eerste dag van de Monster Energy Grand Prix of Czechia deel te nemen. Het verblijf in het ziekenhuis eiste echter zijn tol. De Spanjaard at en dronk nauwelijks en verscheen zichtbaar verzwakt aan de start van de eerste trainingsdag.

Ondanks het gebrek aan energie wist Fernández het maximale uit de situatie te halen. Met een voorzichtige aanpak en een beperkt aantal snelle ronden verzekerde hij zich van een plaats bij de eerste tien, voldoende voor directe kwalificatie voor Q2.

“Eerst en vooral voel ik me gelukkig dat ik hier kan rijden. Woensdag en donderdag lag ik in het ziekenhuis voor allerlei onderzoeken,” vertelde Fernández vrijdag na afloop van de actie op de baan. “Toen ik hier aankwam had ik buikpijn. Uiteindelijk bleek het om een blindedarmontsteking te gaan en moest onderzocht worden of een operatie nodig was.”

“Eerst en vooral voel ik me gelukkig dat ik hier kan rijden. Woensdag en donderdag lag ik in het ziekenhuis voor allerlei onderzoeken,” vertelde Fernández vrijdag na afloop van de actie op de baan. “Toen ik hier aankwam had ik buikpijn. Uiteindelijk bleek het om een blindedarmontsteking te gaan en moest onderzocht worden of een operatie nodig was.”

De Spanjaard gaf toe dat hij momenteel nog verre van fit is.

“Ondanks een behoorlijke ontsteking was een operatie gelukkig niet nodig. Op dit moment heb ik niet veel energie. Ik ben blij dat ik op de motor kan zitten, maar er valt niet veel over deze eerste dag te zeggen. Ik heb geprobeerd geen risico’s te nemen en ben erin geslaagd in de top tien te eindigen.”

“Ondanks een behoorlijke ontsteking was een operatie gelukkig niet nodig. Op dit moment heb ik niet veel energie. Ik ben blij dat ik op de motor kan zitten, maar er valt niet veel over deze eerste dag te zeggen. Ik heb geprobeerd geen risico’s te nemen en ben erin geslaagd in de top tien te eindigen.”

Met het oog op de Sprint en de Grand Prix van zondag hoopt Fernández nog voldoende te kunnen herstellen.

“Ik heb vijf ronden achter elkaar geprobeerd te rijden en dat was lastig. Nu moet ik goed rusten en goed eten, want ik heb simpelweg meer energie nodig voor de races.”

Toekomst verzekerd

“Ik heb vijf ronden achter elkaar geprobeerd te rijden en dat was lastig. Nu moet ik goed rusten en goed eten, want ik heb simpelweg meer energie nodig voor de races.”

Naast de medische zorgen en zijn prestatie op de baan kreeg Fernández in Brno nog meer goed nieuws. Waar het er de afgelopen weken sterk op leek dat hij na 2026 op zoek moest naar een nieuw MotoGP zitje, heeft de situatie achter de schermen een opvallende wending gekregen.

Het Superfile Trackhouse MotoGP Team maakte eerder deze week bekend dat Francesco Guidotti vanaf komend seizoen de rol van teammanager overneemt van Davide Brivio. Tegelijkertijd lijkt ook de sportieve koers van het team gewijzigd. Waar aanvankelijk werd gekeken naar een jonge Moto2 coureur als teamgenoot van de reeds gecontracteerde Enea Bastianini, is inmiddels besloten om Fernández aan boord te houden.

Volgens bronnen binnen de paddock heeft de Spanjaard inmiddels een nieuw éénjarig contract voor het seizoen 2027 ondertekend. Daarmee blijft hij ook na afloop van zijn huidige verbintenis verbonden aan het Amerikaanse team en aan Aprilia.

Voor Fernández betekent het een flinke opsteker in een weekend dat begon met een ziekenhuisopname. Minder goed nieuws is er voor Moto2 titelkandidaten Manuel González en Senna Agius, die door deze ontwikkeling een mogelijke route naar een MotoGP zitje aanzienlijk kleiner zien worden.



Source: Racesport

Previous

Next