Home

'Ivanti-lek trof Belgische Staatsveiligheid, criminelen stalen persoonsgegevens'

De Belgische Staatsveiligheid is getroffen door een cyberaanval, schrijft de Franstalige omroep RTBF. Daarbij zouden gegevens als namen en telefoonnummers van personeelsleden zijn gestolen.

Cybercriminelen maakten volgens RTBF gebruik van een lek in de externe vpn-software Ivanti Mobile, die wordt gebruikt om de telefoons van de Staatsveiligheid te beveiligen. Dit lek trof ook andere organisaties, waaronder de Europese Commissie, de Nederlandse Rechtspraak, de Autoriteit Persoonsgegevens en de Dienst Justitiƫle Inrichtingen. Het lek ontstond in mei 2025 en werd begin dit jaar verholpen.

De criminelen zouden onder meer voor- en achternamen, telefoonnummers en e-mailadressen van personeelsleden van de Belgische burgerlijke geheime dienst hebben gestolen. Ook kregen ze mogelijk toegang tot gps-gegevens. De meest gevoelige informatie bleef volgens de omroep buiten schot, aangezien die niet via het reguliere telefoonnetwerk wordt verzonden. Staatsveiligheid reageerde niet op vragen van RTBF. Bronnen zeggen tegen de omroep wel dat de dienst 'maatregelen' heeft genomen naar aanleiding van de aanval, maar gaan daar niet verder op in.

Source: Tweakers.net

Previous

Next