Alex Márquez zal dit weekend niet meer in actie komen tijdens de Monster Energy Grand Prix of Czechia in Brno. De BK8 Gresini Racing MotoGP coureur heeft zaterdag na de kwalificatie besloten zich terug te trekken om zijn herstel van de in Barcelona opgelopen blessure niet verder in gevaar te brengen.
Alex Márquez kreeg donderdag in Brno groen licht van de circuitarts om deel te nemen aan de negende ronde van het 2026 MotoGP seizoen. Vrijdagochtend volgde een aanvullende medische controle, waarna hij opnieuw fit werd verklaard om verder te rijden. Ondanks die toestemming bleef jongste van de twee broers Márquez echter hinder ondervinden van zijn blessure.
In de kwalificatie wist de Gresini Racing coureur zich via Q1 niet te plaatsen voor Q2. Met de vierde tijd in de eerste kwalificatiesessie verzekerde hij zich uiteindelijk van de veertiende startplaats voor de races op het Automotodrom Brno. Tot dat moment leek deelname aan de Sprint en Grand Prix geen gevaar te lopen.
Kort na afloop van de kwalificatie kwam daar echter verandering in. Márquez maakte bekend zich terug te trekken voor de rest van het weekend. Volgens de Spanjaard is verder herstel momenteel belangrijker dan het afwerken van het resterende deel van het Grand Prix weekend in Tsjechië.
Met het oog op de komende races geeft Márquez er de voorkeur aan om geen extra risico te nemen en zich volledig te richten op zijn herstel richting de volgende Grand Prix, de Tissot Dutch TT op het TT Circuit Assen.