Home

Liveblog Varend Corso | Eerst boten kijken, daarna voetbal - Verkoelend ijs voor hondje - Omroep West

Eric en zijn hond Saartje staan aan de Vredebestlaan in Poeldijk. Door de warmte krijgt Saartje een verkoelend ijsblokje. 'Het is genieten, joh. We staan hier nu zo’n anderhalf uur.'

Elk jaar staan we er weer en straks gaan we aan de overkant heerlijk barbecueën bij de zaak. Goed gebruikmaken van het lekkere weer.'

Voor Jan en Jim is het een thuiswedstrijd. In Poeldijk wachten ze op de boten van het corso en zetten daarna meteen de tv aan.

'We zijn vanochtend begonnen en gaan zometeen de wedstrijd bekijken. We zijn hier dus nog wel een tijdje', zegt Jan lachend.

De verboden vrucht is het lekkerst. En met verboden vrucht wordt deze plek bedoeld. De hekjes staan aan de rand van een perceel vol hoog gras en prikkelbosjes.

'Levensgevaarlijk, kom maar hier meissie', zegt Kees, terwijl hij zijn hand uitreikt om te zorgen dat de verslaggever veilig de berg op komt.

Links op de foto zie je een stel die het ook dacht aan te durven. 'Ik denk dat ik aankomende uurtjes hier maar blijf staan', zegt de vrouw terwijl haar man aan de andere kant van het hek staat.

Max, Teun zijn vrienden zijn van mijlenver te horen. ‘Cheeeerio’, nogal vals, wordt luidkeels meegezongen. Het gezelschap ligt met hun Westlandse tuindersschuit langs de Grote Gantel.

Ties pakt het slim aan. Hij staat met zijn ijskar naast een altijd drukke brug om water en ijs te verkopen. Hij staat nog geen 10 seconden op de Zwartendijk in Monster of er is al een rij. 'Mogen wij ook op de foto?', vraagt een van de klanten.

Jan en Willie uit Maasdijk zijn al heel de dag op pad. 'We begonnen in Naaldwijk en wachten nu hier in Monster tot alle boten weg zijn. Dan gaan we weer naar huis', zeggen ze.

Ze zijn goed voorbereid op het warme weer, want ze hebben twee parapluutjes mee. 'Met dit weer is dat wel zo fijn. Lekker multifuntioneel', zegt het stel.

Meer zonnige foto's van de doorkomst in 's-Gravenzande.

Met 23 graden op de thermometer is het een stuk minder warm dan vrijdag, maar heet genoeg om van je stokkie te gaan. Vlak voor de brug in de Zwartendijk in Monster liggen alle boten aan de kant voor een drank- en plaspauze.

Hierna gaat de stoet verder richting Poeldijk, waar de eerste vaartuigen rond 16.00 uur bij de Nieuweweg en Bloemenstraat zijn. Daarna volgen nog De Uithof in Den Haag (16.45 uur), Lange Wateringkade in Kwintsheul (17.45 uur) en terugkeer bij het Trade Parc Westland in Honselersdijk (19.15 uur).

Op een aantal plekken in de route zijn speakerplekken ingericht. Daar duidt een deskundige de gebruikte bloemen, groenten en planten op de boten.

'Ik ben daar geluidsman, en doe dit bijna elk jaar nu', vertelt Erik vrolijk. 'Zometeen ga ik weer inpakken en dan naar Kwintsheul. Dat is toch een geweldige dag?’

Paola, Jannie en Marlène genieten volop in hun voortuin in 's-Gravenzande. Marlène komt helemaal uit België op visite.

Alle 41 bont versierde boten zijn langs de televisiecamera's bij de Poelkade in 's-Gravenzande gevaren. Daarmee zit de tv-uitzending er op, maar het Varend Corso gaat vrolijk verder.

Bij de Poelmolenweg even verderop is het heel erg druk. Inge staat op een brug en is met haar zoon en hondje aan het kijken. 'Haar naam is Evi', zegt ze over het hondje.

Aad is alles druk aan het vastleggen. 'Ik doe dit als hobby. Jaren geleden heb ik hier voor het laatst iets gefilmd. Maar nu ben ik gevraagd door mijn zus, en het is zulk lekker weer', legt hij uit. 'Maar ik ga weer even door als je het niet erg vindt.'

Arrangeur Hans Hoogerwerf en Omroep West-presentator Erik Kooyman verzorgen het commentaar bij de televisie-uitzending. Het duo is onder de indruk van al het moois dat voorbij vaart.

Het wordt drukker langs de vaarroute in het Westland. Langs de Poelkade in 's-Gravenzande zitten honderden mensen.

Skylar heeft een gele mayonaise-emmer bij zich met een gleuf. Daarop staat 'Duit voor een Schuit'.. Ze haalt vrijwillig geld op voor het corso.

'Mijn eerste keer. Het is belangrijk, want dan kan het elk jaar weer doorgaan. Het kost natuurlijk veel geld om ieder jaar weer te organiseren.'

Luc en Kees hebben een lekker plekje in de schaduw uitgezocht. 'We zitten hier voor de sfeer', legt Kees uit. 'We hebben gleen flauw benul wat voor boten er nog gaan komen. Het is gewoon gezellig. Vanavond lekker uiteten, helemaal top.'

Iets verder verstopt in de bosjes zitten Leni en Henk. 'Ik ben niet zo fotogeniek', zegt Henk. Toch besluit het echtpaar samen op de foto te gaan. 'Wij hebben hier bij de Waalbrug in Naaldwijk een lekker plekje.'

Wilma, Henk en Jolanda hebben bij de brug misschien wel het beste plekje. Languit zijn ze de bootjes aan het aanschouwen. 'We kennen hier niemand. We zijn hier gewoon voor de goeie vibe.'

Ieder jaar stelt oud-kassenbouwer Jan Olsthoorn zijn tuin in Naaldwijk beschikbaar voor vrienden en familie die naar het Varend Corso komen kijken. Olsthoorn woont in een ranch, en kan in zijn tuin zeker duizend mensen kwijt.

Ook senioren van stichting De Zonnebloem afdeling Den Haag hebben een plekje op de ranch gevonden. 'De hele dag worden wij verzorgd, lekker onder de tent. Met een bakje kersen.'

Het Varend Corso begeeft zich nu op de grens van Naaldwijk en 's-Gravenzande. Bij de Baakwoning varen boten van het kindercorso nu onder de brug naar de Rijnvaartweg door. Kijk hier live naar het Varend Corso.

Langs de Poelkade in 's-Gravenzande zijn de camera's van Omroep West en de WOS neergezet voor een live-verslag van het Varend Corso. Kijk hieronder live mee.

Martin en zijn vrienden in Naaldwijk hebben het goed voor elkaar. 'Elk jaar zetten wij een tent op voor buren en familie en vrienden. Zodat iedereen hier lekker kan zitten.' Hij heeft zelf ook aan een boot gebouwd. 'De vogelboot, daar wacht ik nu op.'

Naaldwijkers hebben hun stoeltjes uit de achtertuin getrokken om de corso-optocht te bewonderen. Er wordt flink gesmeerd met zonnebrandcrème terwijl de flyers met alle boten erop worden uitgedeeld.

'Met dit weer geen straf om hier te zitten', zegt Ed. Hij heeft een 0.0 biertje in zijn hand en zit in het Dreespark in Naaldwijk. Sabine trakteert haar vrienden uit Waddinxveen op een broodje en verfrissend drankje. 'Helemaal hierheen gekomen, dan mag ik ze wel even verwennen, toch?'

Terwijl het publiek nog tot zondagavond kan stemmen voor de mooiste corsoboten, heeft een jury zich al gebogen over de creaties bij het kindercorso. Er zijn drie categorieën met elk drie winnaars.

In de categorie BSO won de Piratenboot van 2 Flamingo's. Bij de categorie 8 tot 12 jaar ging de winst naar Jungle Kids en bij de categorie 12 tot 16 jaar was de Wicked Westlandse Meissies de mooiste boot.

Benieuwd waar de boten nu varen? Op de website van het Varend Corso is een handige routetracker te vinden. In de eerste boot, de dertiende boot en de laatste boot zit een GPS-tracker, en kun je precies zien waar de stoet zich bevindt.

Op dit moment vaart de eerste boot over de Strijp in Honselersdijk, ter hoogte van voetbalvereniging SVH. Het corso is nu onderweg naar Naaldwijk. Thuis van het Varend Corso genieten kan ook. Van 13.00 tot 15.00 uur kun je op TV West naar de rechtstreekse uitzending kijken.

Guus en Daan zijn er klaar voor. 'Wacht, we doen even onze hoedjes op', zegt Daan voordat de foto wordt gemaakt. Het thema van hun boot is ‘Diep in zee’. Het is daarom niet gek als het nummer Diep in de zee van De Kleine Zeemeermin wordt gedraaid op de boot.

Djenn, Amy, Lauren, Floor, Lara, Dafne hebben een vriendinnenboot. 'Het zijn de slaapkoppies. We hebben dromenvangers, een klamboe, en allemaal een pyjamaatje aan', legt moeder Karlijn uit. De twee genoemde boten vind je vrij vooraan in het corso, dat nu vertrokken is.

Vrijdag was de eerste corsodag, met de route langs Honselersdijk, De Lier, Schipluiden, Maasland en Maassluis.

Je hebt het vrijdag- op zaterdagnacht ongetwijfeld gemerkt: het ging flink tekeer met hoosbuien en onweer. Maar daar hebben de bloemen en planten op de boten geen last van gehad, weet Sander Nieuwenhuizen van de organisatie.

'De grootste schade is eigenlijk vrijdag overdag aangericht, met die felle zon en tropische temperaturen.' Toch zien de bloemen, planten en groeten op de boten er deze zaterdag weer kakelvers uit, omdat arrangeurs al het moois ververst hebben.

Na een jaar van afwezigheid is het Varend Corso weer terug. Vorig jaar kon het botenspektakel niet doorgaan vanwege de NAVO-top. Dat vroeg te veel inzet van de hulpdiensten.

Het thema van dit jaar, een groot avontuur, lag al een jaar op de plank. 41 boten zijn uitgedost met allerhande soorten bloemen, groenten en planten. De deelnemers hebben er zin in, zag onze verslaggever vrijdag in Honselersdijk.

Goedemorgen! Dag twee van het Varend Corso. Om 11.30 uur vertrekt de stoet vanaf de bloemenveiling in Honselersdijk voor een rondje Westland ‘met de klok mee.’

Tegen 19.15 uur zaterdagavond arriveren de 41 versierde boten weer op het Trade Parc Westland. Dan zijn de boten ruim 8 uren onderweg geweest. In een aantal kernen is er een speaker die de stoet van commentaar voorziet.

Source: Omroep West Den Haag

Previous

Next