Home

Bezzecchi baalt na vierde Sprint-crash van 2026: “Deze situatie begint zwaar te wegen”

Marco Bezzecchi heeft zaterdag opnieuw kostbare WK punten laten liggen tijdens de Sprint van de Grand Prix van Tsjechië in Brno. De Aprilia Racing-coureur kwam enkele ronden voor het einde ten val en noteerde daarmee alweer zijn vierde Sprint-crash van het MotoGP-seizoen 2026. Voor de Italiaan, die nog altijd aan de leiding gaat in het wereldkampioenschap, begint de situatie op zaterdag inmiddels zwaar te wegen. 

Terwijl teamgenoot Ai Ogura in de slotfase meestreed om de overwinning op het Autodrom Brno, speelde Bezzecchi geen rol van betekenis in de strijd om de podiumplaatsen. De Italiaan reed lange tijd rond de vijfde positie, maar zag zijn race vroegtijdig eindigen na een crash in bocht drie.

De valpartij werd niet direct live uitgezonden omdat de regie op dat moment de focus had liggen op de strijd vooraan. Uit de beschikbare herhalingen bleek dat Bezzecchi bij het insturen van de bocht de voorkant van zijn Aprilia RS-GP verloor en daardoor onderuitging.

“Het was helaas een kleine fout van mijn kant,” verklaarde Bezzecchi na afloop. “Ik reed tijdens de Sprint aardig op de limiet en verloor vervolgens de voorkant in bocht drie. Op dat moment was ik de race eigenlijk al aan het managen, omdat meer dan een vijfde plaats niet haalbaar leek. Daarom had ik dit niet verwacht. Maar als je crasht, heb je uiteindelijk ergens een fout gemaakt.”

Problemen op zaterdag blijven terugkeren

“Het was helaas een kleine fout van mijn kant,” verklaarde Bezzecchi na afloop. “Ik reed tijdens de Sprint aardig op de limiet en verloor vervolgens de voorkant in bocht drie. Op dat moment was ik de race eigenlijk al aan het managen, omdat meer dan een vijfde plaats niet haalbaar leek. Daarom had ik dit niet verwacht. Maar als je crasht, heb je uiteindelijk ergens een fout gemaakt.”

De crash betekende alweer zijn vierde nulscore in een Sprint dit seizoen. Daardoor konden verschillende concurrenten in de titelstrijd terrein goedmaken. Jorge Martín, Fabio Di Giannantonio, Marc Márquez en Francesco Bagnaia verzamelden belangrijke WK-punten en verkleinden hun achterstand op de Aprilia-coureur.

Zelf heeft Bezzecchi geen sluitende verklaring voor zijn moeizame zaterdagen.

“Dat vraag ik mezelf ook af,” gaf hij toe. “Ik zou me graag iedere dag geweldig voelen op de motor, maar om de één of andere reden heb ik op zaterdag problemen. Eerst dacht ik dat één foutje nog kon gebeuren, daarna twee. Maar vandaag voel ik me gewoon teleurgesteld. Deze situatie begint me redelijk hoog te zitten.”

Focus op zondag

“Dat vraag ik mezelf ook af,” gaf hij toe. “Ik zou me graag iedere dag geweldig voelen op de motor, maar om de één of andere reden heb ik op zaterdag problemen. Eerst dacht ik dat één foutje nog kon gebeuren, daarna twee. Maar vandaag voel ik me gewoon teleurgesteld. Deze situatie begint me redelijk hoog te zitten.”

Ondanks de teleurstelling biedt het verleden de Italiaan ook houvast. Na eerdere Sprint-crashes wist hij zich telkens sterk te herpakken tijdens de Grand Prix op zondag. Zo schreef hij eerder dit seizoen de Grands Prix van Thailand en de Verenigde Staten op zijn naam, terwijl hij in Spanje als tweede eindigde.

Bezzecchi richt zich daarom volledig op de hoofdrace van zondag in Brno.

“Zaterdag is voorbij en daar kan ik niets meer aan veranderen. Ik ga nu volledig focussen op de Grand Prix. Pas volgende week in Assen zal ik nog eens terugdenken aan deze Sprint. Eerst wil ik proberen om zondag een veel betere race te rijden en dit weekend zo goed mogelijk af te sluiten.”

Mogelijk nog gesprek met wedstrijdleiding en penalty

“Zaterdag is voorbij en daar kan ik niets meer aan veranderen. Ik ga nu volledig focussen op de Grand Prix. Pas volgende week in Assen zal ik nog eens terugdenken aan deze Sprint. Eerst wil ik proberen om zondag een veel betere race te rijden en dit weekend zo goed mogelijk af te sluiten.”

Naast de sportieve teleurstelling lijkt Bezzecchi mogelijk nog een vervelend staartje aan zijn Sprint over te houden. Na zijn crash verschenen beelden waarop te zien is dat de Italiaan in het grind een aanvaring heeft met een marshal. Op de videobeelden is zichtbaar dat Bezzecchi de baancommissaris wegduwt en vervolgens een tik uitdeelt.

Of de wedstrijdleiding naar aanleiding van het incident verdere stappen zal ondernemen, is op dit moment nog niet bekend.



Source: Racesport

Previous

Next