DEN HAAG - De frustratie over de opnieuw uitgestelde opening van de Hubertustunnel in Den Haag is groot. Dat blijkt uit reacties van weggebruikers en de Haagse politiek nadat bekend werd dat de tunnel waarschijnlijk pas medio september weer open kan.
De Hubertustunnel is sinds juli vorig jaar dicht voor een grote renovatie. Daarbij worden tientallen installaties vervangen en nieuwe systemen geplaatst. De tunnel had eind april weer open moeten gaan, maar die datum werd eerst verschoven naar begin juli. Nu blijkt ook dat niet haalbaar.
Volgens bouwbedrijf Strukton vallen de testresultaten tegen. Daarom zijn extra aanpassingen nodig voordat de tunnel opnieuw kan worden getest. Eerder kreeg de aannemer al een forse boete omdat de geplande opening in april niet werd gehaald.
Bij raadslid Jelle Meinesz van Hart voor Den Haag valt het nieuws slecht. 'Balen is nog zachtjes uitgedrukt, ik ben gewoon woest', zegt hij. 'Het is gewoon verschrikkelijk wat er weer gebeurt.'
Hubertustunnel
De Hubertustunnel is met 1,6 kilometer de langste stadstunnel van Nederland en vormt een belangrijke verbinding tussen Scheveningen en de rand van Den Haag.
De gevolgen zijn volgens het raadslid overal in de stad merkbaar. 'Ik ken iemand die door dit soort ongein elke dag een uur langer onderweg is. Dat kost veel geld. Er zijn duizenden mensen in Den Haag die hier verschrikkelijk veel hinder van hebben.
Volgens hem komt de vertraging bovenop andere grote werkzaamheden in de stad.
Ook weggebruikers reageren teleurgesteld op de nieuwe vertraging. 'Het is al bijna een jaar', zegt een man die dagelijks met de gevolgen te maken heeft. 'Normaal is het tien minuten rijden, maar nu zeker twintig minuten. Soms zelfs een halfuur. Het is balen.'
Een andere automobilist vat zijn mening kort samen: 'Het is niet fijn, gewoon kut.'
Voor sommige weggebruikers zijn de gevolgen nog groter. 'Ik doe er een uur over om thuis te komen. Wordt het ook nog eens september voordat de tunnel opengaat? Dan gaan we maar fietsen', zegt een automobilist.
Hij wijst op de files rond Madurodam. 'Daar sta je zo lang vast. Het is echt slecht, meer dan een jaar al. Als het kan pak ik de fiets, het is niet anders.'
Een echtpaar dat regelmatig via de tunnel richting Amsterdam en Utrecht rijdt, noemt de situatie 'verschrikkelijk'.
'Het zou in april weer open zijn. Er zijn al zoveel maanden overheen gegaan', zegt de man. 'Wij hebben er veel last van. Nu moeten we omrijden en dat is een lastige route.'
Zijn vrouw ergert zich aan werkzaamheden op de omleidingsroute. 'En dan gaan ze ook nog eens de omleiding asfalteren midden op de dag. Echt hè.'
Source: Omroep West Den Haag