Ai Ogura heeft zaterdag in Brno een historische dag beleefd. De Superfile Trackhouse MotoGP Team coureur veroverde op het Autodrom Brno zijn eerste MotoGP pole, zette een nieuw ronderecord neer en finishte als tweede in de Sprint achter Francesco Bagnaia. Alleen de overwinning ontbrak aan een vrijwel perfecte zaterdag.
Ai Ogura was gedurende de gehele zaterdag één van de snelste mannen op het Tsjechische circuit. In de kwalificatie reed de Japanner naar een indrukwekkende 1’51.139 en verzekerde zich daarmee van zijn eerste pole in de koningsklasse. Daarmee schreef hij direct geschiedenis als de eerste Japanse polesitter in de MotoGP sinds Takaaki Nakagami in 2020 en de eerste rijder afkomstig uit de Idemitsu Asia Talent Cup die vanaf pole aan een MotoGP race mag beginnen.
Daarnaast betekende het de eerste MotoGP pole voor het Amerikaanse Trackhouse MotoGP Team.
In de tien ronden tellende Sprint koos Aprilia zaterdagmiddag voor de medium Michelin achterband, terwijl de Ducati fabriekscoureurs Francesco Bagnaia en Marc Márquez het aandurfden met de zachte achterband. Die keuze pakte uitstekend uit voor Bagnaia.
De Italiaan nam direct de leiding over en wist zijn voorsprong gedurende de race te controleren. Ogura hield de Italiaan weliswaar de volledige race in het zicht , maar kwam nooit dichtbij genoeg om een serieuze inhaalpoging te wagen.
“Ik kon alleen maar wachten tot Pecco een fout zou maken, maar dat deed hij niet,” gaf Ogura na afloop toe.
“Ik kon alleen maar wachten tot Pecco een fout zou maken, maar dat deed hij niet,” gaf Ogura na afloop toe.
Bagnaia reed uiteindelijk naar de overwinning, terwijl Ogura genoegen moest nemen met de tweede plaats. Marc Márquez completeerde het podium als derde.
Hoewel het zijn eerste Sprint podium in de MotoGP betekende, was Ogura na afloop opvallend kritisch op zijn eigen optreden.
“Ik ben tevreden met het resultaat, maar niet met de prestatie. Het gevoel aan de voorkant van de motor was niet wat ik had verwacht,” verklaarde de Japanner.
“Ik ben tevreden met het resultaat, maar niet met de prestatie. Het gevoel aan de voorkant van de motor was niet wat ik had verwacht,” verklaarde de Japanner.
Volgens Ogura was de keuze voor de medium achterband wel de juiste, maar ontbrak het hem vooral aan vertrouwen aan de voorzijde van de Aprilia. Ook wees hij op zijn start en de tweede sector van het circuit als aandachtspunten richting de Grand Prix van zondag.
Ondanks dat bleef de tweede plaats een belangrijke mijlpaal voor de Japanner. Met de negen punten uit de Sprint brengt Ogura zijn totaal op 114 WK punten en verstevigde hij de zesde plaats in de tussenstand van het MotoGP wereldkampioenschap.