Home

Vaders nemen wél uitgebreid verlof na geboorte: 'Moest op mijn strepen staan'

Zes op de tien vaders nemen aanvullend geboorteverlof op, anderen laten die kans voorbijgaan. Met Vaderdag in zicht vertellen NUjij'ers waarom zij ondanks stigma's wél uitgebreid verlof opnemen. "Ik had een knagend gevoel alsof ik het anderen erg moeilijk maakte."

Roy Hoenen (36) nam na de geboorte van zijn kind (2) uitgebreid verlof op. Terugkijkend zou hij niets anders doen. "Je baby groeit in de eerste maanden enorm hard. Die tijd komt niet meer terug, ook als je er niet bij bent."

Roy wilde er zijn voor zijn gezin en een band opbouwen met zijn kind. "Mijn vrouw had een keizersnede en moest de eerste weken echt herstellen. Ze mocht ook niets tillen. Dan is het fijn dat je dingen uit handen kunt nemen, en zo staat ze er niet alleen voor."

Roy kreeg naast het standaard en aanvullend verlof ook vaderschapsverlof. Daardoor had hij een jaar lang elke vrijdag vrij. "Dan ga je wandelen, zwemmen of gewoon thuis meehelpen. Dat is essentiële tijd met je kind, zonder haast."

Financieel had het verlof wel effect. "Ik kon in die periode minder sparen, dus je merkt het wel in je portemonnee. Maar met twee inkomens was dat op te vangen. En die tijd is niet in geld uit te drukken, dat koop je niet", zegt Roy.

Op zijn werk kreeg hij positieve reacties. "Meerdere collega's namen verlof op, iedereen was blij voor elkaar. Mijn werkgever was juist positief, die stuurde zelfs een knuffel op."

Roys advies aan andere vaders: "Als het financieel mogelijk is, zou ik het echt doen. Ga het gesprek aan met je werkgever, want je hebt er recht op. Tijd voor je kind en je gezin is het waardevolste wat er is."

Rutger (43) nam rond de geboorte van zijn derde kind (2) verlof op, maar dat werd niet met gejuich ontvangen. "Ik had net promotie gemaakt en kreeg te horen dat ik met deze functie niet zomaar eruit kon stappen. Ik had een knagend gevoel dat ik het anderen erg moeilijk maakte. Dan moet je als man stevig in je schoenen staan", zegt hij.

"Toen de derde eraan kwam, was de reactie: dat is wel voortvarend. Geen felicitatie en bij het indienen van het verlof: 'Pas het maar aan.' Ik heb echt op mijn strepen moeten staan."

Ook daarna bleef het onderwerp terugkomen, vertelt Rutger. Er werden opmerkingen gemaakt als: "Je bent zelf toch niet zwanger?" "Hr en het management maakten toespelingen op mijn flexibiliteit, terwijl ik juist een week niet had opgenomen omdat een project af moest."

Toch kijkt Rutger positief terug op die periode. Voor hem was het verlof vooral belangrijk voor de band met zijn kind. "Je wil een diepere relatie opbouwen. Zeker bij het eerste kind is dat de tijd waarin je samen met je partner alles uitzoekt."

"Ik wilde erbij zijn en niet alles op de schouders van mijn vriendin laten vallen. Je wil niet later moeten zeggen tegen je kind: sorry, er was een project dat niemand meer onthouden heeft, dus ik was er niet."

Rutger benadrukt dat de weerstand hem vooral liet zien hoe gevoelig het onderwerp nog altijd is. "Er zijn genoeg mannen die wel uitgebreider verlof willen, maar die druk voelen en het daarom niet durven op te nemen."

Volgens hem moet je duidelijk zijn over wat je wil en niet doen alsof verlof nog een optie is. "Dan kun je tenminste praten over de overdracht en niet over de vraag óf je het mag opnemen."

Ferry Wennekes (35) had standaard verlof tijdens de geboorte van zijn dochter. Een maand later kreeg zij hersenvliesontsteking. "De roze wolk was meteen neergeslagen. Je ziet dat je kind pijn heeft en je weet niet hoe het afloopt." Daarom nam Ferry ongeveer vier weken aanvullend geboorteverlof op.

Die periode was zwaar, zegt hij. Met een dagenlange bevalling met keizersnede en een verhuizing vlak voor de geboorte moesten ze veel zelf oplossen.

Ferry: "Ik heb geen ouders meer en de familie van mijn vriendin woont ver weg. Dan heb je niemand die even kan bijspringen. Juist daarom vind ik het extra belangrijk om beschikbaar te zijn voor mijn dochter, zeker omdat ik zelf niet die aanwezigheid heb gehad."

Ferry's werkgever reageerde begripvol. "Zorg eerst voor je gezin, daarna kijken we wel hoe we het regelen", kreeg hij te horen. "Ik voelde me echt gezien, ook door de berichtjes van betrokken collega's", zegt Ferry.

Volgens Ferry wordt verlof soms onderschat. "Het is geen vakantie. Je bent de hele dag bezig met verzorgen, spelen en aandacht geven." Toch zou hij aanraden die tijd te nemen. "Koester de tijd met je kind, want je weet nooit hoelang je die tijd hebt."

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next