Home

Penaltyregen in Brno: Veijer en Van den Goorbergh profiteren van gridstraffen

In aanloop naar de Monster Energy Grand Prix of Czechia hebben de FIM MotoGP Stewards een reeks straffen uitgedeeld in zowel de Moto3- als Moto2-klasse wegens het overdreven langzaam rijden in bepaalde sectoren van het Autodrom Brno.

Naast de ophef rondom de schorsing van Marco Bezzecchi in de koningsklasse was het zaterdag in Brno ook raakt in de twee lichtere categorieën.

Voor de Nederlandse deelnemers heeft dit gunstige gevolgen. In de Moto2 klasse schuiven zowel Collin Veijer als Zonta van den Goorbergh één plaats op de startgrid op. Van den Goorbergh start daardoor zondag vanaf de tiende plaats, terwijl Veijer vanaf de elfde positie aan de race mag beginnen.

Moto3

De zwaarste sancties werden uitgedeeld aan meerdere Moto3 coureurs. Leo Rammerstorfer kreeg een Long Lap Penalty opgelegd wegens langzaam rijden op de racelijn.

Daarnaast ontvingen vier rijders een gridstraf van maar liefst twaalf plaatsen vanwege overdreven langzaam rijden in een sector:

Eddie O’Shea, David Almansa, Joel Kelso en Valentin Perrone kwamen weg met een officiële waarschuwing voor hetzelfde vergrijp.

Moto2

Ook in de Moto2 klasse grepen de stewards in. Sergio Garcia en Manuel Gonzalez kregen beiden een gridstraf van negen plaatsen opgelegd wegens overdreven langzaam rijden in een sector.

De volgende rijders ontvingen een officiële waarschuwing:

Door de gridstraffen voor Garcia en Gonzalez schuift de startopstelling op. Daardoor starten de Nederlanders iets verder naar voren dan oorspronkelijk gekwalificeerd. Zonta van den Goorbergh vanaf P10, Collin Veijer vanaf P11.



Source: Racesport

Previous

Next