De Verenigde Staten en Iran beginnen vandaag in Zwitserland aan onderhandelingen over een blijvend vredesakkoord, terwijl president Trump dreigt met een tol in de Straat van Hormuz als dat overleg mislukt. Tijdens de huidige wapenstilstand van zestig dagen blijft de vaarroute volgens Trump tolvrij, maar zonder definitief akkoord kan de VS zich naar eigen zeggen laten betalen voor de bescherming van de doorvaart. De dreiging volgt op een dag waarin Iran de strategische zeestraat opnieuw afsloot.
Iran sluit Straat van Hormuz opnieuw af
Iran maakte zaterdag bekend de Straat van Hormuz weer te blokkeren, nadat het land de route eerder deze week juist had heropend. Teheran wijst naar aanhoudende Israëlische aanvallen in Libanon als reden voor de nieuwe sluiting en stelt dat Israël daarmee het bestand schendt dat sinds vrijdag gold. Het Amerikaanse leger spreekt die lezing tegen en zegt dat er niets wijst op een daadwerkelijke afsluiting: de scheepvaart door de zeestraat zou gewoon doorgaan.
Iran had de vaarroute eind februari, bij het uitbreken van de oorlog met de VS en Israël, grotendeels geblokkeerd. Vorige week ondertekenden Trump en de Iraanse president Pezeshkian, met Pakistan en Qatar als bemiddelaars, een raamakkoord waarin de directe heropening van de Straat van Hormuz was vastgelegd. Daarna voeren de eerste schepen ook weer door de zeestraat.
Trump dreigt met tolheffing in Straat van Hormuz
Op zijn platform Truth Social schreef Trump dat er tijdens de huidige wapenstilstand geen tol wordt geheven in de Straat van Hormuz. Komt er echter geen definitief vredesakkoord, dan kan de VS zich volgens de president laten betalen voor de bescherming van het scheepvaartverkeer door de smalle zeestraat, een van de belangrijkste olieroutes ter wereld. De termijn van zestig dagen waarbinnen partijen tot een akkoord moeten komen, kan nog worden verlengd.
Vredesoverleg VS en Iran van start in Zwitserland
De technische gesprekken tussen de VS en Iran beginnen vandaag in een luxeresort in Zwitserland, meldt bemiddelaar Pakistan. Het overleg zou aanvankelijk al vrijdag van start gaan, maar werd uitgesteld vanwege de oplopende spanningen in Libanon. De Iraanse delegatie is inmiddels gearriveerd, liet het Zwitserse ministerie van Buitenlandse Zaken weten.
Ook Amerikaans vicepresident JD Vance reisde af naar Zwitserland. Hij hoopt op vooruitgang in het nucleaire dossier en op een doorbraak in de wapenstilstand voor Libanon, zei hij voor vertrek. Vance blijft naar eigen zeggen "een dag of twee", waarna het overleg op een ander niveau wordt voortgezet. Ook Trumps schoonzoon Jared Kushner en de Amerikaanse gezant Steve Witkoff nemen deel aan de gesprekken. De directeur-generaal van het Internationaal Atoomenergieagentschap, Rafael Grossi, is eveneens aanwezig bij de start van het overleg over een nieuw nucleair akkoord. Het IAEA moet onder meer toezien op de verdunning van Irans voorraad verrijkt uranium.
Israël staakt grootste deel van aanvallen in Libanon
Het Israëlische leger heeft de aanvallen in Libanon volgens mediaberichten grotendeels stopgezet, op last van de eigen regering. Een uitzondering geldt voor de zogeheten veiligheidszone die vanaf de grens met Israël noordwaarts in Libanon loopt. Daar worden naar verluidt nog altijd doelen van de met Iran verbonden Hezbollah-beweging aangevallen. Een officiële bevestiging hiervan ontbreekt vooralsnog.
Het dodental van de Israëlische aanvallen in het zuiden van Libanon is inmiddels opgelopen tot 32, meldt nieuwszender Al Jazeera. Hoe de situatie in Libanon zich verder ontwikkelt, zal mede bepalen of de vredesonderhandelingen in Zwitserland slagen.
Amerikaanse bemoeienis met Straat van Hormuz (@Gemini-AI-impressie)
Source: Fok frontpage