Home

Valse melding via Braziliaans alarmsysteem komt 'waarschijnlijk door hack'

Mensen in grote Braziliaanse steden kregen een valse alarmmelding die 'waarschijnlijk door een hack' komt van het nationale alarmsysteem. Het Braziliaanse equivalent van NL-Alert is offline gehaald door de overheidsdienst die er verantwoordelijk voor is.

De Braziliaanse overheid vermoedt dat een hackaanval zorgde voor het ongeautoriseerde bericht dat mensen kregen in delen van het Zuid-Amerikaanse land, meldt persbureau Reuters. De alarmmelding via het Braziliaanse equivalent van NL-Alert verscheen op smartphones in grote steden als São Paulo, Rio de Janeiro, Brasília, Curitiba, Belo Horizonte en Campo Grande. In totaal zijn miljoenen mensen opgeschrikt.

Het bericht was getiteld 'extreem alarm', wat duidt op het hoogste alarmniveau, meldt de NOS. Dat niveau geldt voor levensbedreigende weersverschijnselen, natuurrampen of noodsituaties en geeft naast het tekstbericht ook een luid geluidssignaal op smartphones. De boodschap van het bericht was 'civiele verdediging: misantropie' en in sommige gevallen 'civiele verdediging: misantropie4'.

Lokale autoriteiten in het dekkingsgebied van dit ongeautoriseerde bericht gaven op sociale media al snel de geruststelling dat het vals alarm was. De valse melding was op afstand verstuurd van buiten het nationale alarmsysteem, meldt de Defesa Civil Nacional in een post op X.

De federale politie doet onderzoek. Het offline gehaalde alarmsysteem wordt 'zo snel mogelijk' weer ingeschakeld. Dat gebeurt 'zodra alle veiligheidsomstandigheden zijn hersteld'. Wanneer dat precies gebeurt, is onbekend.

Source: Tweakers.net

Previous

Next