BE-Alert waarschuwde veel mensen in België te laat voor het noodweer van vrijdag op zaterdag. De oorzaak was dat providers de alarmmail ten onrechte als spam of phishing bestempelden. Sommige Belgen kregen de waarschuwing pas uren later, toen het zware onweer al voorbij was.
Het Nationaal Crisiscentrum van België spreekt van een structureel probleem, meldt Het Laatste Nieuws. "Mailproviders beschouwen massale verzendingen vaak als spam, waardoor berichten vertraging oplopen", meldt de woordvoerder van het Belgische crisiscentrum. Die organisatie gaat nu in gesprek met de providers.
De gelijktijdige verzending van honderdduizenden e-mails met hetzelfde onderwerp activeert beveiligingssystemen en verplicht providers tot een veiligheidscontrole, legt de woordvoerder uit. Dit vertraagt de bulkverzending van noodberichten door BE-Alert. Het Belgische alarmsysteem was niet overbelast.
Kleinschaligere verzending van berichten, zoals voor steden en gemeenten, loopt in de regel niet aan tegen antispam- en antiphishingmaatregelen. Het aantal mails is dan veel kleiner. In het geval van de noodweerwaarschuwing dit weekend was dat voor een veel groter gebied en dus veel meer ontvangers. Het ging in totaal om meer dan een miljoen Belgen die een waarschuwing kregen.
Het Nationaal Crisiscentrum adviseert om bij dreigend gevaar geen e-mails te gebruiken. "Bij een acute situatie zijn sms'jes of gesproken berichten nog altijd het snelste kanaal", verklaart de woordvoerder. Burgers krijgen het advies om niet op één alarmsignaal te vertrouwen. Zij moeten media en sociale media in de gaten houden.
Source: Tweakers.net