Home

Ortola rijdt 100 meter op kop en wint Moto2-race Tsjechi?

In het bloedhete Brno is zondag de Grand Prix van Tsjechië in de Moto2 verreden. De Nederlanders vertolkten daarin geen hoofdrol, maar de race zelf kende wel een vermakelijk einde.

De poleposition was voor David Alonso, met Filip Salac en Daniel Holgado ook op de eerste rij. Senna Agius, Ivan Ortola en Izan Guevara namen rij twee in beslag, voor Celestino Vietti, Alex Escrig en Joe Roberts. Zonta van den Goorbergh en Collin Veijer stonden op plek tien en elf, naast Taiyo Furusato.

In de openingsfase waren vooral Alonso en Ortola bijzonder sterk, het duo reed in rap tempo wat weg van de rest. Ortola moest echter al snel afhaken, want hij was de race begonnen met een long-lappenalty aan de broek wegens een actie in de kwalificatie. Ortola hield plek twee nog wel vast, vlak voor Guevara, Agius en Holgado.

Ortola sloot weer aan bij Alonso, terwijl Guevara, Agius en Salac als achtervolgend trio dicht in de buurt bleven - Agius had daarbij het praktische probleempje dat hij zijn kneeslider kwijt was geraakt. Thuisheld Salac sloot een paar ronden voor het einde aan bij Ortola, hoewel hij wel erg veel leek te vragen van zijn banden - zijn machine begon flink te schuiven in de bochten.

In de slotfase moest Salac een beetje afhaken, terwijl Ortola na een hele race op plek twee gelegen te hebben de aanval in de allerlaatste ronde opende. In de laatste bocht van de race drukte Ortola zijn machine voorbij die van Alonso en pakte hij zijn eerste Moto2-zege, voor Alonso en de toch gelukkige Salac. Veijer en Van den Goorbergh werden uiteindelijk elfde en vijftiende.

Source: Fok frontpage

Previous

Next