is televisierecensent voor de Volkskrant.
Groot voordeel van het WK voetbal: nooit is onderhoudende smalltalk zo eenvoudig als nu. Elke ongemakkelijke stilte kan moeiteloos worden opgevuld met een verhandeling over de beste manier om Tijjani Reijnders in te zetten. En als een gesprek alsnog richting ongezellige onderwerpen – fascisme, Gaza of iets dergelijks – dreigt te gaan, biedt Oranje altijd een fijne uitvlucht.
Daarvan maakte Sven Kockelmann dankbaar gebruik tijdens zijn praatprogramma vrijdagavond, een dag voor Nederland-Zweden. D66-fractievoorzitter Jan Paternotte en VVD-minister David van Weel (Justitie en Veiligheid) voelden zich zichtbaar ongemakkelijk toen hij ze bevroeg over de mogelijke deal van hun partijen rond de omstreden wet die verheerlijking van terrorisme strafbaar stelt.
Maar Kockelmann had niet eens een bruggetje nodig om de sfeer te redden. Uit het niets vroeg hij de heren naar hun voorspellingen voor de volgende dag. Paternotte en Van Weel ontspanden meteen. Over het beknotten van onze vrijheid van meningsuiting ging het niet meer.
Heerlijk behaaglijk, die oranje bubbel. In de belichaming daarvan, de NOS-sportsbar, waar van ’s ochtends vroeg tot diep in de nacht analisten zitten te analyseren, hangt niet voor niets in grote roze neonletters de tekst ‘good vibes’.
Zaterdagochtend ging het in het praatprogramma NOS WK Ontbijt dan ook niet (meer) over Donald Trump of over de Somalische scheidsrechter die de VS niet binnenkwam. De problemen bleven overzichtelijk. Zoals de hobbelige landing van het vliegtuig van het Nederlands elftal in speelstad Houston een paar uur eerder. ‘Ik hield me wel even vast’, zei bondscoach Ronald Koeman. ‘Ik ben geen liefhebber van als het bumpy bumpy is.’
Er was nog meer aan de hand: sterspeler Frenkie de Jong zou heel misschien een beetje geblesseerd zijn. Zittend rond een schaal oranje tompoezen bestudeerde presentator Henry Schut met zijn gasten beelden van de training, waarop de middenvelder misschien naar zijn knie greep, maar waarschijnlijk gewoon zijn hand afveegde.
Heel even vroeg Schut zich hardop af waar ze het nou in hemelsnaam over hadden. ‘Dit is wel weer echt typisch iets wat je laat zien tijdens het WK voetbal’, grinnikte hij. ‘Dan is álles nieuws.’ Hij herpakte zich snel. ‘Maar ja, dit gaat wel over Frénkie dé Jóng.’
De Jong speelde overigens gewoon, later die dag. Nederland won ruim. Rafael van der Vaart zei glunderend dat hij niets had om over te zeiken. De volgende ronde is zo goed als zeker. De bijzaak voetbal zal nog minstens een week de hoofdzaak zijn. En op televisie blijft het dus nog wel even zeldzaam gezellig.
Over gezelligheid gesproken: op de eretribune in Houston zat koning Willem-Alexander naast Fifa-baas Gianni Infantino, die Donald Trump vorig jaar nog een zelfbedachte vredesprijs uitreikte. De twee zaten geanimeerd te babbelen. Over voetbal, waarschijnlijk.
Geselecteerd door de redactie
Source: Volkskrant