Deniz Undav werd ooit weggestuurd bij Werder Bremen en moest in een fabriek werken, maar is nu de WK-held van Duitsland. Bondscoach Julian Nagelsmann overweegt zelfs om hem tot eerste spits te promoveren na zijn twee goals tegen Ivoorkust.
Undav is met drie goals gedeeld topscorer op het WK, samen met Lionel Messi en Jonathan David. De spits scoorde al tijdens de 7-1-zege op Curaçao. Zaterdag bezorgde hij 'Die Mannschaft' hoogstpersoonlijk een 2-1-zege op Ivoorkust.
"Hij was geweldig", zei teamgenoot Jonathan Tah. "Alle invallers hebben ons nieuwe energie gegeven, maar Deniz verdient een speciale vermelding."
Undav moest als tiener de jeugdopleiding van Werder Bremen verlaten en ging in de laagste regionen van het Duitse voetbal aan de slag. Van zijn voetbalcarrière kon hij op dat moment niet leven. Zijn wekker ging dagelijks om 4.00 uur, omdat hij moest bijverdienen als machinebediende in een fabriek.
In 2020 raakte de carrière van Undav in een stroomversnelling, toen hij op 24-jarige leeftijd werd ontdekt door het Belgische Union Saint-Gilloise. De huidige spits van VfB Stuttgart debuteerde in 2024 voor Duitsland en scoorde sindsdien negen keer in elf interlands.
Ook Nagelsmann was onder de indruk van zijn supersub, die in het laatste pouleduel met Ecuador misschien wel een basisplek krijgt. "Daar moeten we serieus over nadenken", zei de bondscoach. "Zijn tweede doelpunt was pure klasse. Hij kiest heel slim positie in de rug van de verdediger en is een echte klinische afmaker."
Undav zelf bleef bescheiden na zijn glansrol tegen Ivoorkust. "Ik weet dat ik in elke wedstrijd kan scoren, zeker met zulke geweldige teamgenoten. Zij maken het mij gemakkelijk", zei hij tegenover Kicker.
"Of ik nog weleens zenuwachtig ben? Nee, het is maar een voetbalwedstrijd. Ik heb inmiddels wel meer grote wedstrijden gespeeld. Ik probeer gewoon elke keer gas te geven."
Source: Nu.nl algemeen