Home

Jetten biedt excuses aan eerste generatie Molukkers

Premier Rob Jetten heeft zaterdag in Rotterdam namens de Nederlandse regering excuses aangeboden voor de manier waarop de eerste generatie Molukkers sinds hun aankomst in 1951 is behandeld. Tijdens de inhuldiging van het Nationaal Moluks Monument op de Lloydkade sprak hij over het "historisch onrecht" dat deze groep is aangedaan en zei hij dat de staat hen lange tijd in de steek heeft gelaten.

In zijn toespraak bood Jetten excuses aan voor het "harteloze en eerloze" ontslag als militair, de gebrekkige opvang en huisvesting, het gevoel niet gezien te zijn en het onvervulde verlangen naar thuis. Volgens de premier is het van groot belang dat deze erkenning nu plaatsvindt, nu er nog vertegenwoordigers van de eerste generatie Molukkers in leven zijn. Hij benadrukte dat het onrecht dat hen is aangedaan niet eerder voldoende is erkend en verwoord.

Het Nationaal Moluks Monument eert de bijna 13.000 Molukkers en hun families die na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog in 1951 naar Nederland werden gehaald. Veel van hen hadden als beroepsmilitair in het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL) aan Nederlandse zijde gevochten in de oorlog van 1945 tot 1949. Na de soevereiniteitsoverdracht werden zij in Indonesië gezien als landverraders en mochten zij niet terugkeren naar hun geboortegrond, de Molukken.

Nederland haalde de Molukse militairen en hun gezinnen daarom naar hier, maar ontsloeg hen vervolgens uit dienst en huisvestte hen onder slechte omstandigheden, onder meer in de voormalige concentratiekampen Westerbork en Vught. Jetten noemde het monument "in de eerste plaats" een eerbetoon aan deze militairen en hun families, die dachten tijdelijk te vertrekken en rekenden op een snelle terugkeer. Die hoop verdween in de loop der jaren, waardoor velen zich blijvend ontheemd en ontworteld voelden.

Volgens de premier heeft het uitblijven van echt eerherstel ervoor gezorgd dat het verleden bleef knagen en dat latere generaties die pijn zijn gaan meedragen. Hij wees erop dat het gevoel van niet thuis zijn en de bijbehorende emoties niet binnen Molukse gezinnen bleven, maar zichtbaar werden in de Nederlandse samenleving, een verwijzing naar de gijzelingsacties van Molukse activisten in de jaren 70. Jetten waarschuwde ervoor de Molukse geschiedenis niet te versmallen tot deze geweldsincidenten, "zoals nog veel te vaak gebeurt".

Met zijn excuses wilde de premier vooral een duidelijke boodschap afgeven aan de Molukse gemeenschap. Hij besloot zijn toespraak met de woorden dat hun verhaal eindelijk wordt erkend: "U wordt gezien."

Source: Fok frontpage

Previous

Next