Home

Marquez wint snikhete Grand Prix van Tsjechi?

In een zinderend heet Autodrom Brno is zondagmiddag de Grand Prix van Tsjechië in de MotoGP verreden. Dat werd niet per se de meest spectaculaire race ooit, maar voor de Tsjechische fans was het uiteraard wel gewoon weer vermakelijk.

Op poleposition stond voor het eerst Ai Ogura, die de eerste Japanse MotoGP-winnaar sinds Makoto Tamada in 2004 hoopte te worden, met Fabio Di Giannantonio en Francesco Bagnaia er naast. Marc Marquez, Diogo Moreira en Raul Fernandez vertrokken vanaf rij twee, voor Pedro Acosta, Franco Morbidelli, Jorge Martin, Fermin Aldeguer, Joan Mir en Maverick Viñales.

De openingsronde was uitstekend voor Ogura, die de duellerende Ducati's van Marquez en Bagnaia achter zich aan kreeg - Bagnaia was degene die meer dan eens een aanval plaatste op Ogura. Acosta pikte aan op plek vier, voor Moreira en Di Giannantonio. Bagnaia kwam bij een volgende poging toch voorbij Ogura en de Japanner zag ook Marquez snel langszij komen.

Halverwege de race waren de Ducati's nog bepaald niet weggereden bij Ogura, die op zijn Aprilia op minder dan een seconde van leider Bagnaia reed - Acosta was op plek vier wel afgehaakt. Zes ronden voor het einde opende Marquez de aanval op zijn teamgenoot en die wist hij toch vrij overtuigend te verschalken - Ogura begon gelijk daarna de druk op Bagnaia's tweede plek op te voeren.

Die druk duurde niet lang, want voor Bagnaia goed en wel met de ogen kon knipperen kwam Ogura al voorbij naar plek twee. Ondertussen viel Acosta vanaf de vijfde plek uit het niks stil in de slotronde, maar voorin was de strijd toch wel gestreden: Marquez reed naar een knappe zege, Ogura pakte op een halve seconde een fraaie tweede plek en Bagnaia completeerde het podium.

De geschorste WK-leider Marco Bezzecchi bleef wel aan de leiding, zijn teamgenoot en nummer twee Martin moest het doen met plek negen - Di Giannantonio, derde in het WK, deed zo met de vierde plek prima zaken.

Source: Fok frontpage

Previous

Next