De lezersbrieven! Over staatsterrorisme, rijke Amerikanen, slapeloosheid, code grijs en Peter Middendorp.
Tijdens het officiële staatsbezoek heeft de Japanse keizer Naruhito een krans gelegd bij het Nationaal Monument voor de slachtoffers van Japans oorlogsgeweld. Maar de Japanse regering heeft tot nu toe nooit meegewerkt aan excuses voor het Indisch oorlogsleed.
Het keizerlijke Japanse leger eigende zich in de oorlog de prominente rol toe van ‘dekolonisator’ van Azië. In werkelijkheid deden Japanse militairen het tegenovergestelde: uitbuiting, geweld, plundering en roof. Bezette landen werden georganiseerd leeggeroofd en de meest kostbare oorlogsbuit naar Japan overgebracht.
Problematisch is dat relevante archieven over deze oorlogsmisdaden in opdracht van het ministerie van Oorlog in Tokio direct na de capitulatie zijn vernietigd. Dit maakt onderzoek moeizaam. Zo verschaft Japan geen transparantie over het lot van in oorlogstijd geroofde kunstschatten, museale en particuliere collecties, wetenschappelijke bibliotheken en archieven.
De woonhuizen van de geïnterneerde Nederlanders werden leeggehaald. Een deel van deze roerende goederen kwam terecht op veilingen, bleef achter in depots of ging direct naar Japan. Het Departement van Justitie in Batavia concludeerde in juni 1946 al dat er sprake was van systematische roof van eigendommen door de Japanse bezetter.
Het blootleggen van de Japanse roofmachinerie is complex. Na de oorlog werden de Amerikaanse Monuments Men in Tokio al tegengewerkt door de Japanse militaire en bureaucratische elite. Japan verleent nog steeds geen medewerking en zelfs als belastend archiefmateriaal nog aanwezig is in Japan blijven deze archieven voor westerse onderzoekers gesloten.
Wellicht is nu de tijd gekomen om openheid te verschaffen.
Louis Zweers, kunsthistoricus en herkomstonderzoeker, Rijswijk
Het verheerlijken van terrorisme wordt strafbaar. Prima, als dat ook uitgebreid wordt naar staatsterrorisme zoals dat van Rusland, de VS en Israël.
Hans van Noord, Utrecht
Het valt me op dat een Amerikaan met heel veel geld en ook (te) veel macht en invloed een miljardair of een biljonair wordt genoemd. Als diezelfde man bijvoorbeeld uit Rusland komt, zouden wij hem gerust een ‘oligarch’ noemen. Is het niet tijd om de dingen bij hun naam te noemen?
Anne Hodgkinson, Utrecht
Nina Polak schrijft in haar essay ‘De vloek van de slapeloosheid’ over haar chronische slapeloosheid en bijbehorende pogingen daarvan af te komen. Eerder al schreef zij het essay ‘Is overprikkeling een ziekte van deze tijd, of gewoon een ander woord voor moe?’ in de Volkskrant van 18 augustus vorig jaar, waarin zij zich kritisch uitliet over het begrip overprikkeling. Dat is jammer. Want meer rust voor het brein overdag, momenten bewust ontprikkelen, blijken voor veel mensen een verrassend gunstig effect te hebben op hun slaap.
Josine van Boxmeer, Rosmalen
Code geel voor de warmte, code rood bij regen, code oranje voor onweer, code oranje voor harde wind, code geel bij dichte mist, code rood voor sneeuw en ijzel… Er wordt zo langzamerhand alleen niet meer gewaarschuwd als het buiten grijs is, dat ‘niksige’ weer dat we in Nederland vaak hebben. Slaat het KNMI niet een beetje door?
Marie-France Admiraal, Vught
Hulde aan Paulien Cornelisse, die met haar bijdrage voor 150 vaak een glimlach op mijn gezicht opwekt. Daarmee kan ik de rest van de krant dan aan. Peter Middendorp heeft iets grimmigs en negatiefs, alsof hij met iets af wil rekenen. Mij brengt het niets. Er is al genoeg negativiteit. Ik sla hem nu over.
Jeannette Otte, Hillegom
Wilt u reageren op een brief of een artikel? Stuur dan een brief (maximaal 200 woorden) naar brieven@volkskrant.nl
Het belangrijkst is dat een brief helder en duidelijk is. Wie een origineel en nog niet eerder verwoord standpunt naar voren brengt, maakt grotere kans te worden gepubliceerd. Een brief die mooi en prikkelend is geschreven, heeft ook een streepje voor. Kritiek op de Volkskrant wordt vaak gepubliceerd, op-de-man-gespeelde kritiek op personen plaatsen we liever niet.
Iedere brief wordt gelezen door een team van ervaren opinieredacteuren en krijgt een kans. En wekelijks worden ongeveer vijftig brieven geselecteerd. Over de uitslag kan helaas niet worden gecorrespondeerd. Wij zijn er trots op dat onze lezers mooie en goede brieven schrijven, waarvan we elke dag een levendige rubriek kunnen samenstellen.
Geselecteerd door de redactie
Source: Volkskrant