Een motorrijder is zaterdagavond op een terras ingereden op de Grote Markt in het Belgische Kortrijk nadat hij de controle over zijn motor was verloren bij een wheelie. Twee mensen raakten zwaargewond. Hun toestand is inmiddels stabiel.
Het ongeluk gebeurde rond 21.00 uur, schrijft de Belgische omroep VRT. Volgens getuigen reden drie motorrijders richting de Grote Markt. Een van hen zou daarbij op zijn achterwiel hebben gereden.
De bestuurder verloor de controle over zijn motor en reed het terras van een eetcafé op. Naast de twee zwaargewonden liep een derde persoon lichte verwondingen op. Ook de motorrijder zelf raakte lichtgewond. Volgens Belgische media mochten de vier betrokkenen zondagochtend het ziekenhuis verlaten.
De motor raakte zwaar beschadigd en brokstukken lagen verspreid over het plein. Getuigen spreken van gevaarlijk rijgedrag. "Hij reed op zijn achterwiel en kon de bocht niet meer nemen", zegt een omstander tegen de VRT. Een andere getuige noemt het "ongelofelijk" hoe snel het ongeluk gebeurde. "Een slachtoffer heeft het gewicht van de motor volledig op zich gekregen en was er bijzonder slecht aan toe."
De bestuurder legde een negatieve alcohol- en drugstest af. Hij is daarom niet gearresteerd. Zijn rijbewijs is wel voor vijftien dagen ingenomen. Ook de twee andere motoren zijn door de politie in beslag genomen. Camerabeelden van de Grote Markt worden onderzocht.
Burgemeester Ruth Vandenberghe van Kortrijk noemt het incident ernstig. "De terrassen zaten vol en er speelden ook kinderen op het plein. Het had nog veel erger kunnen aflopen."
Source: Nu.nl algemeen