Marianne Vos heeft zondag de slotrit in de Ronde van Catalonië gewonnen. Visma-Lease a Bike-ploeggenoot Nienke Veenhoven en Nicole Steigenga zorgden voor een geheel Nederlands podium. De eindzege was voor Paula Blasi.
De 39-jarige Vos had Veenhoven vrijdag in de openingsetappe al aan ritwinst geholpen. Ze eindigde toen zelf als tweede.
Zondag waren de rollen omgedraaid. De slotrit naar Barcelona draaide uit op een massasprint, zoals in onderstaande beelden te zien is. Daarin eindigde Vos voor de juichende Veehoven en Steigenga. Ook de Nederlandse Noä Jansen (zevende) haalde de top tien.
Voor Vos was het haar eerste zege van het seizoen. Ze miste een groot deel van het seizoen door het overlijden van haar vader en de sleutelbeenbreuk die ze in de Vuelta España opliep.
De eerste plek in het klassement kwam zondag niet meer in gevaar voor Blasi. De Vuelta- en Amstel Gold Race-winnares werd na de eerste etappe nog geconfronteerd met een fietsendiefstal, maar liet zich niet van de wijs brengen. Ze greep in de tweede rit de macht en stond die niet meer af.
Blasi bleef de Franse Célia Gery (+1.24 minuten) en de Canadese Sidney Swierenga (+1.42 minuten) voor in het eindklassement. Ze treedt in de voetsporen van Vos en Demi Vollering, die de Ronde van Catalonië in respectievelijk 2024 en 2025 wonnen.
Source: Nu.nl sport