Na het WK in Qatar dacht ik dat ik de kippenbout Joep Schreuder wel had afgekloven, maar hij blijft maar aan de gang. Nu mag hij weer door heel Noord-Amerika struinen voor een roadtrip, onder de titel Joep66, een serie korte reportages, een genre waar ik een groot voorstander van ben, maar er is altijd een uitzondering. Ik ben allergisch voor het semi-journalistieke sausje dat Joep Schreuder met een hele grote kan over zijn maaksels giet. Altijd ook met die enorme perskaart om zijn nek, niet als gimmick, maar als een schild waardoor hij denkt dat hij zelf denkt dat hij uitstraalt dat hij geen onbenul is. Waarom staat daar niet met hele grote letters ‘Breda’ op zodat de rest van de wereld ook weet waar ze aan toe zijn? De trektocht zal bij de NOS zijn afgestempeld omdat ze zo in ieder geval zeker weten dat hij andermans spelers dan niet lastigvalt met zijn talenknobbel.
De kern van het Joep Schreuder zijn, dat wat er overblijft als je het smelt, werd gevangen op de persconferentie voorafgaand aan Ajax-Benfica afgelopen seizoen. Voor hij wat zei gaf Benfica-trainer José Mourinho de naar voren geslopen Joep Schreuder een hand. Dat kan, allebei ergens op het spectrum, er zal een zekere verwantschap zijn. Het mooist was de terugtocht van Joep in zijn grijze vest met capuchon. Ten overstaan van al zijn collega’s uitstralend dat hier iets heel gewoons was gebeurd. Hij kent José Mourinho, nou en? Ze spreken elkaar zo vaak.
Joep Schreuder die routineus de gelouterde journalistieke alleskunner Joep Schreuder speelt is Joep Schreuder op z’n best. Ik heb vaker van dat soort potsierlijke taferelen gezien in persruimtes: trainers die hun lievelingsjournalist heel nadrukkelijk een handje geven en de journalist die dat als een warme mantel over zich heen laat vallen. Dat is ook waarom ik hoop dat Francesco Farioli ooit weer terugkeert in Nederland: het heerlijke weerzien met verslaggever Willem Vissers van de Volkskrant, twee intellectuelen die elkaar begrijpen.
Maar zo mooi als met Joep wordt het natuurlijk nooit. Op Joep staat geen maat.
Ondertussen heeft hij dit WK al wel een presentatrice van FOX26 zover gekregen dat ze een paar minuten naast hem zat te Joep Schreuderen. Ik kreeg het filmpje dusdanig vaak doorgestuurd dat ik vermoed dat het dus viral is gegaan, de voetbalconsument vindt het bijna net zo leuk als ons koningspaar dat na afloop van een wedstrijd in de kleedkamer van Curaçao een dansje doet of Chris Woerts die in tropische setting een gehaktbal wegschiet.
Ik denk bij nu bij alles: is dat niet ook iets voor Joep?
De Schotten hebben Boston in een paar uur leeggezopen, kan dat niet ook een keer met Joep van de NOS?
Nederland wordt wereldkampioen, Trump reikt de wereldbeker uit, Joep Schreuder mag er als eerste aan likken. Eindelijk erkenning.