Premier Rob Jetten heeft zondag namens de regering na 75 jaar excuses aangeboden aan de Molukse gemeenschap in Nederland. De excuses zijn voor de behandeling van de militairen en hun families na hun komst naar Nederland.
"Nu de laatste vertegenwoordigers van de eerste generatie nog onder ons zijn", begin Jetten zijn excuses bij de opening van het Nationaal Monument Ulu Kora in Rotterdam.
"Voor het harteloze en eerloze ontslag als militair. Voor de gebrekkige opvang en huisvesting. Voor niet gezien en in de steek gelaten worden. Voor het onvervulde verlangen naar thuis. En voor het verdriet en de pijn in zoveel Molukse gezinnen. Daarvoor bied ik vandaag namens de Nederlandse regering excuses aan."
De excuses krijgen volgens Jetten "pas betekenis door de daden die erop volgen". Hij wil eerst goed onderzoek laten doen voordat wordt besloten over die vervolgacties. Ook wil hij de Molukse gemeenschap daarbij betrekken.
Veel Molukse beroepsmilitairen vochten tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog van 1945 tot 1949 aan de zijde van Nederland. Dit jaar is het 75 jaar geleden dat de eerste Molukse KNIL-militairen en hun gezinnen naar Nederland kwamen. Ze werden onder slechte omstandigheden opgevangen, onder meer in de voormalige Duitse concentratiekampen Westerbork en Vught.
Het zou om een tijdelijk verblijf gaan en ze dachten na een paar maanden terug te kunnen keren naar de Indonesië. Maar dat gebeurde niet. Het leidde tot jaren van protesten tegen de behandeling door de Nederlandse overheid en eindigde eind jaren zeventig in onder meer gijzelingsacties door Molukse jongeren.
Jetten richtte zich tijdens zijn toespraak tot de Molukse gemeenschap. "Ik wil vandaag één boodschap laten klinken. U wordt gezien. En laat dat ook de blijvende betekenis zijn van het Nationaal Monument Ulu Kora."
Het monument staat aan de Lloydkade, een van de plekken waar Molukse KNIL-militairen en hun gezinnen aankwamen. Het is een eerbetoon aan de eerste generatie Molukkers in Nederland en ook bedoeld "voor volgende generaties en voor iedereen die dit verhaal wil leren kennen en begrijpen", schrijft de organisatie.
Bijna de hele Tweede Kamer had het kabinet dinsdag gevraagd met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap te komen. Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.
Source: Nu.nl algemeen