DEN HAAG - 'Brand met veel rook in Scheveningen Schokkerstraat. Blijf uit de rook! Sluit ramen en deuren.' Voor sommige Scheveningers klinkt dit bericht bekend. Tijdens de grote brand in vishandel Esser aan de haven werd deze tekst met een NL-alert verstuurd. Waarom kreeg maar een klein deel van het stadsdeel de waarschuwing?
Er was enige verwarring over het NL-alert op Scheveningen. Aan de haven vertellen bewoners dat ze het zelf ook niet helemaal begrijpen. 'Ik heb er niets van gemerkt', vertelt een medewerker van het Vispaleis.
'Ik woon daar', wijst ze naar de andere kant van de haven. 'Maar geen rook geroken en geen NL-alert gehad, dat is toch wel raar.'
De brand brak in de nacht van zaterdag op zondag rond 1.00 uur uit. Om 1.38 uur werd een NL-alert verstuurd. Tientallen bewoners werden door de brandweer uit huis gehaald.
Een andere bewoner die nacht schrok wakker die nacht. 'Ik heb gelijk mijn vrouw wakkergemaakt', vertelt de man van het museumschip dat aan de haven dobbert. 'We hebben gelijk een raam dicht gezet, er was wel veel rook.'
Hij woont in een straat dichter bij de brand, de tegenovergestelde kant van de medewerker uit het Vispaleis. 'Ze hadden er met name last van bij de flats.'
Dieper het vissersdorp in, richting het strand, kregen bewoners ook geen NL-alert. 'Wij wisten het pas toen we de volgende ochtend het nieuws hadden gezien', zegt een bewoner die vlak bij de Jurriaan Kokstraat woont. Dat is ongeveer tien minuten lopen vanaf de haven.
Maar hoe komt het nou dat van bewoners binnen een gebied op korte afstand van de plek van de brand, toch niet iedereen een melding kreeg?
'Het NL-alert is nu een stuk specifieker geworden', vertelt een woordvoerder van de brandweer. 'Vroeger moesten we iedereen wakker maken en dat is niet handig.'
De Veiligheidsregio Haaglanden weet precies waar er rook en overlast is. Een woordvoerder zegt hierover: 'Bij het uitsturen van een NL-alert wordt onder andere naar de windrichting gekeken en naar welke kant de rook trekt.'
Daarom is ook niet iedereen gewaarschuwd. 'De mensen die in het gebied zijn waar de rook overheen trekt (benedenwinds) zijn gewaarschuwd. De mensen die bovenwinds wonen, zijn niet gewaarschuwd. De rook trok immers niet over dat gebied.'
De brand verwoestte de vishandel:
Zo kregen Scheveningers die, in dit geval, bovenwinds wonen geen alert. De bewoners die benedenwinds wonen, kregen dat wel.
'Er wordt continu gemonitord of bijvoorbeeld de wind draait en een ander gebied hier hinder van gaat ondervinden,' zegt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Haaglanden. Dat was niet het geval tijdens de brand en daarom hoefde er geen tweede NL-alert gestuurd te worden.
Source: Omroep West Den Haag