Home

Collin Veijer scoort belangrijke punten met elfde plaats in Brno

Collin Veijer is zondag als elfde geëindigd in de Moto2 race van de Grand Prix van Tsjechië. De Red Bull KTM Ajo coureur werkte onder zware omstandigheden een solide wedstrijd af op het Autodrom Brno en voegde daarmee vijf belangrijke WK punten toe aan zijn totaal.


Na een weekend waarin de temperaturen voortdurend hoog opliepen, kregen de Moto2 coureurs zondag opnieuw te maken met uitdagende omstandigheden. Tijdens de race liep de baantemperatuur op tot ongeveer 46 graden Celsius.

Vanaf de elfde startplaats kende Collin Veijer een uitstekende openingsfase. De 21-jarige Staphorster won direct twee posities in de eerste bochtencombinatie en kwam na de openingsronde als negende door. In de beginfase wist hij zich goed te handhaven in de achtervolgende groep, terwijl de koplopers geleidelijk een voorsprong opbouwden.

Strijd om de top tien

Gedurende het tweede deel van de wedstrijd bleef Veijer volop meedoen in de strijd om een plaats in de top tien. De Nederlander reed een constant tempo en bleef in de buurt van de rijders voor hem.

In de slotfase kreeg Veijer het fysiek zwaarder, waardoor hij zijn tempo niet volledig kon vasthouden. Desondanks wist hij de wedstrijd zonder fouten uit te rijden. Na  de finish werd hij als elfde geklasseerd.

Met de behaalde vijf punten verstevigt Veijer zijn positie in het Moto2 wereldkampioenschap. De elfde plaats betekende bovendien een welkome opsteker na enkele lastige Grand Prix-weekenden.

Veijer: “We hebben een stap voorwaarts gezet”

“Vandaag hebben we een stap voorwaarts weten te maken met de afstelling van de motor en dat is erg positief,” vertelde Veijer na afloop. “Over het algemeen was het gevoel niet slecht. De start was goed en we wonnen direct twee posities. Vanaf ongeveer de laatste negen ronden kregen we het fysiek wat lastiger toen mijn schouder en arm op begonnen te spelen – een gevolg van de crash in Austin waar ik nog steeds de nodige hinder van ondervind. We zullen het er voorlopig mee moeten doen, een operatie in dit deel van het seizoen is gewoon niet handig. Maar goed, we nemen dit resultaat mee, want het belangrijkste vandaag was om de finish te halen en punten te scoren. We weten dat er nog meer potentieel in zit, dus daar blijven we aan werken. Tijdens deze race en gedurende het hele weekend hebben we veel positieve dingen laten zien. We zijn er klaar voor om volgend weekend aan mijn thuisrace in Assen te beginnen.”

Op naar Assen

“Vandaag hebben we een stap voorwaarts weten te maken met de afstelling van de motor en dat is erg positief,” vertelde Veijer na afloop. “Over het algemeen was het gevoel niet slecht. De start was goed en we wonnen direct twee posities. Vanaf ongeveer de laatste negen ronden kregen we het fysiek wat lastiger toen mijn schouder en arm op begonnen te spelen – een gevolg van de crash in Austin waar ik nog steeds de nodige hinder van ondervind. We zullen het er voorlopig mee moeten doen, een operatie in dit deel van het seizoen is gewoon niet handig. Maar goed, we nemen dit resultaat mee, want het belangrijkste vandaag was om de finish te halen en punten te scoren. We weten dat er nog meer potentieel in zit, dus daar blijven we aan werken. Tijdens deze race en gedurende het hele weekend hebben we veel positieve dingen laten zien. We zijn er klaar voor om volgend weekend aan mijn thuisrace in Assen te beginnen.”

Voor Veijer en het Red Bull KTM Ajo Moto2 Team wacht nu direct de volgende uitdaging. Komend weekend staat de TT van Assen op het programma, de tiende ronde van het seizoen, waar de Nederlander voor eigen publiek in actie zal komen en een deel van de tribunes opnieuw oranje gekleurd zal zijn.



Source: Racesport

Previous

Next