Home

Zonta van den Goorbergh:“Dit is mijn langste puntenreeks in de Moto2”

Zonta van den Goorbergh is zondagmiddag als vijftiende geëindigd in de Moto2 race van de Grand Prix van Tsjechië op het Automotodrom Brno. De Momoven Idrofoglia RW Racing Team coureur scoorde daarmee voor de derde Grand Prix op rij WK-punten en zette zijn stijgende lijn in het seizoen voort.

Het negende Grand Prix-weekend van het seizoen 2026 begon onder zonnige en warme omstandigheden op het historische circuit in Brno. Zonta van den Goorbergh liet direct een solide indruk achter door zich op vrijdag met de twaalfde tijd in de Practice rechtstreeks te plaatsen voor Q2.

In de kwalificatie wist de Nederlander vervolgens de elfde tijd te noteren. Door een straf voor een andere rijder schoof Van den Goorbergh nog een positie op op de startgrid.

Moeilijke openingsfase

Onder temperaturen van ruim dertig graden gingen de Moto2 coureurs zondagmiddag van start voor een race over achttien ronden. Van den Goorbergh kende geen ideale openingsfase en moest direct enkele posities prijsgeven.

Gedurende de race vocht de Nederlander voor iedere positie, maar het bleek lastig om aansluiting te vinden bij de strijd in de punten. Uiteindelijk wist de RW Racing Team coureur zich staande te houden en als vijftiende de finish te bereiken.

Met die klassering pakte Van den Goorbergh het laatste beschikbare WK punt. In de tussenstand van het kampioenschap bezet de Nederlander nu de twintigste plaats.

Van den Goorbergh: “Dit is mijn langste puntenreeks in de Moto2”

Ondanks de puntenfinish was Van den Goorbergh kritisch op zijn eigen race.

“Om eerlijk te zijn was het een lastige dag. Ik denk dat we trots mogen zijn op het werk dat we het hele weekend hebben geleverd. We waren sterk en reden het grootste deel van de tijd alleen. Eigenlijk voelde ik me het hele weekend beter op gebruikte banden dan op nieuwe banden, maar om de een of andere reden kon ik in de race niet echt meevechten. Uiteindelijk nemen we één punt mee naar huis, wat positief is na een moeilijke race. Aan het begin van het seizoen waren we hier waarschijnlijk niet toe in staat geweest en het is duidelijk dat we progressie boeken, maar ik had vandaag op meer gehoopt. Dit is mijn langste puntenreeks in de Moto2, dus we zitten op de goede weg. Toch wil ik meer en richten we ons nu al op de volgende race in Assen. Dat is natuurlijk de thuis Grand Prix van mij en mijn team, maar ik wil vooral blijven werken.”

“Om eerlijk te zijn was het een lastige dag. Ik denk dat we trots mogen zijn op het werk dat we het hele weekend hebben geleverd. We waren sterk en reden het grootste deel van de tijd alleen. Eigenlijk voelde ik me het hele weekend beter op gebruikte banden dan op nieuwe banden, maar om de een of andere reden kon ik in de race niet echt meevechten. Uiteindelijk nemen we één punt mee naar huis, wat positief is na een moeilijke race. Aan het begin van het seizoen waren we hier waarschijnlijk niet toe in staat geweest en het is duidelijk dat we progressie boeken, maar ik had vandaag op meer gehoopt. Dit is mijn langste puntenreeks in de Moto2, dus we zitten op de goede weg. Toch wil ik meer en richten we ons nu al op de volgende race in Assen. Dat is natuurlijk de thuis Grand Prix van mij en mijn team, maar ik wil vooral blijven werken.”

Voor Van den Goorbergh wacht komend weekend direct een belangrijk hoogtepunt van het seizoen met de thuisrace tijdens de TT van Assen, de tiende ronde van het seizoen.



Source: Racesport

Previous

Next