Pedro Acosta heeft na zijn uitvalbeurt tijdens de Grand Prix van Tsjechië in Brno stevige woorden gesproken richting KTM. De Red Bull KTM Factory Racing-coureur vindt dat het tijd is dat de Oostenrijkse fabrikant met antwoorden komt na opnieuw een technisch defect aan zijn RC16.
Pedro Acosta kende op het Automotodrom Brno een sterke race en reed in de openingsfase op de vierde plaats. Zijn Grand Prix eindigde echter voortijdig toen zijn KTM RC16s in de slotronde bij de eerste bocht stilviel. Volgens de Spanjaard ging het om hetzelfde probleem als waarmee hij vrijdag tijdens de trainingen al te maken kreeg.
“Nu ben ik niet eens meer teleurgesteld,” aldus Acosta na afloop. “Ik heb niets verkeerd gedaan. Voor zaken die buiten mijn controle liggen kan ik niets veranderen. Het is wat het is. Nu is het tijd voor KTM om antwoorden te geven en te analyseren waarom we deze betrouwbaarheidsproblemen hebben, want het zijn er inmiddels al veel.”
De afgelopen Grand Prix weekenden werd KTM al vaker geconfronteerd met technische mankementen. Sinds de Grand Prix van Catalunya zijn de problemen nadrukkelijk aanwezig, waarbij een defect aan de motor van Acosta destijds zelfs een zware crash van Alex Márquez veroorzaakte.
Ook in Brno ging het opnieuw mis. Acosta benadrukte dat KTM nu grondig onderzoek moet doen naar de oorzaak.
“KTM moet nu alles terug naar de fabriek sturen, proberen te begrijpen wat er aan de hand is en met antwoorden komen. Het is al meerdere keren gebeurd. Misschien niet exact hetzelfde probleem, maar wel steeds technische issues.”
“KTM moet nu alles terug naar de fabriek sturen, proberen te begrijpen wat er aan de hand is en met antwoorden komen. Het is al meerdere keren gebeurd. Misschien niet exact hetzelfde probleem, maar wel steeds technische issues.”
Nog voordat het technische defect zijn race beëindigde, moest Acosta zijn strategie aanpassen vanwege zorgen over de bandendruk aan de voorkant. De KTM coureur liet zich bewust terugzakken van de vierde naar de vijfde positie in de hoop achter Fabio Di Giannantonio voldoende temperatuur en druk in de voorband op te bouwen.
Die tactiek leverde echter weinig op. Di Giannantonio reed direct weg zodra hij vrije baan had, waardoor Acosta meerdere seconden verloor. Vervolgens sloot de Spanjaard aan achter Joan Mir. Hoewel Acosta over meer snelheid beschikte dan de Honda-coureur, koos hij ervoor in diens slipstream te blijven rijden om de bandendruk onder controle te houden.
Met een vijfde plaats nog altijd binnen bereik leek Acosta op weg naar een degelijk resultaat, totdat zijn KTM in de laatste ronde de strijd definitief staakte.
De nieuwe uitvalbeurt zorgt opnieuw voor vragen rond de betrouwbaarheid van de KTM RC16, terwijl Acosta steeds nadrukkelijker om duidelijkheid vraagt van zijn Oostenrijkse werkgever.