Home

Woede en tranen bij Oranjeopponent Tunesië na WK-exit: 'Bond breekt alles af'

Bij Oranjeopponent Tunesië vochten woede en tranen zondag om voorrang na de uitschakeling op het WK voetbal. Ook een veelbesproken coachwissel tijdens het toernooi sorteerde geen effect, want het land verloor met 0-4 van Japan. Ali Abdi haalde daarop uit naar de eigen voetbalbond.

Tunesië verloor maandag zijn eerste WK-wedstrijd met grote cijfers van Zweden (5-1), waarna bondscoach Sabri Lamouchi werd ontslagen. Hervé Renard werd in allerijl als vervanger ingevlogen, maar tegen Japan ging het niet veel beter. Door de tweede nederlaag is Tunesië al uitgeschakeld op het WK.

Linksback Abdi was daarna in tranen. "Wat ons overkomt, is onbegrijpelijk", zei hij tegen BeIN Sports. "Ik bied mijn excuses aan de Tunesische fans aan, maar niet aan de mensen die allerlei geruchten verspreiden. Dat is niet in het belang van het land." Hij zei niet om welke geruchten het ging.

Daarna hield Abdi, een vaste bassispeler bij Tunesië, een vlammend betoog over de eigen voetbalbond. "We hebben geen tijd gehad om met elkaar te werken. We breken alles af en bouwen het elke keer weer op in plaats van de fouten te corrigeren."

"We komen naar een WK met spelers die nog nooit samen hebben gespeeld. Het opbouwen van een competitief team vereist tijd en stabiliteit. Je kunt je niet voorbereiden op een WK door slechts een paar wedstrijden te spelen tegen tegenstanders die zich al jaren voorbereiden."

De net aangetreden bondscoach Renard was een stuk rustiger na de 0-4-nederlaag tegen Japan. "Dit was niet de prestatie waar we op hadden gehoopt", zei hij met gevoel voor understatement. "Het is een grote uitslag, maar die weerspiegelt wel het grote verschil tussen de twee teams."

Ondanks de uitschakeling wil Renard dat zijn spelers gemotiveerd blijven voor de wedstrijd tegen Oranje, die in de nacht van donderdag op vrijdag om 1.00 uur Nederlandse tijd wordt gespeeld. Het duel vindt plaats in de Amerikaanse stad Kansas City.

"We hebben nog altijd een derde wedstrijd. We spelen op een WK en moeten gefocust blijven. Het is belangrijk dat we klaar zijn voor de wedstrijd tegen Nederland. Dat is nooit makkelijk na twee nederlagen, maar we moeten onze verantwoordelijkheid nemen. We zijn immers professionals."

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next