Home

Márquez en Bagnaia reageren op schorsing Bezzecchi: “Hij zal hiervan leren”

De schorsing van Marco Bezzecchi na het incident met een baancommissaris zaterdagmiddag tijdens het Grand Prix weekend in Brno blijft onderwerp van gesprek binnen de MotoGP paddock. Na afloop van de Grand Prix van Tsjechië werd zowel Marc Márquez als Francesco Bagnaia gevraagd naar de straf die de Aprilia Racing coureur opgelegd kreeg.

Marco Bezzecchi ontving een schorsing van één Grand Prix nadat hij na een crash fysiek contact had gemaakt met een marshal. De Italiaan miste daardoor zondag de Grand Prix van Tsjechië. Hoewel niemand het gedrag van de Aprilia coureur verdedigde, klonk er vanuit de paddock wel begrip voor de emotionele omstandigheden waarin het incident plaatsvond.

Grand Prix winnaar Marc Márquez wilde het onderwerp niet verder aanwakkeren, maar gaf wel zijn visie op de situatie.

“Dit onderwerp zorgt al voor veel discussie op sociale media, daarom wil ik er niet te diep op ingaan,” verklaarde de Ducati Lenovo Team coureur.

“Dit onderwerp zorgt al voor veel discussie op sociale media, daarom wil ik er niet te diep op ingaan,” verklaarde de Ducati Lenovo Team coureur.

Toch toonde de Spanjaard begrip voor de reactie van Bezzecchi direct na zijn crash.

“Dit soort dingen kunnen gebeuren. We zijn nog jong en leren veel terwijl miljoenen mensen meekijken. Op dit soort momenten speelt de adrenaline een grote rol en was hij enorm gefrustreerd na die crash. Maar hij zal hiervan leren.”

“Dit soort dingen kunnen gebeuren. We zijn nog jong en leren veel terwijl miljoenen mensen meekijken. Op dit soort momenten speelt de adrenaline een grote rol en was hij enorm gefrustreerd na die crash. Maar hij zal hiervan leren.”

Márquez benadrukte daarnaast dat ook ervaren coureurs fouten blijven maken.

“We leren iedere dag iets nieuws. Veel van ons zijn nog steeds tussen de twintig en dertig jaar oud. Er zijn nog veel dingen die we in het leven moeten leren.”

Bagnaia: “Je mag marshals niet aanraken”

“We leren iedere dag iets nieuws. Veel van ons zijn nog steeds tussen de twintig en dertig jaar oud. Er zijn nog veel dingen die we in het leven moeten leren.”

Francesco Bagnaia, een goede vriend van Bezzecchi, sprak zich nog duidelijker uit over het voorval. De tweevoudig MotoGP wereldkampioen maakte duidelijk dat de emoties van een coureur nooit een excuus mogen zijn.

“Ik ken Marco heel goed en ik weet hoeveel invloed adrenaline kan hebben op je reacties,” zei Bagnaia. “Maar dat is geen excuus voor zijn gedrag richting de marshal. Je mag marshals niet aanraken. Zij doen hun werk voor ons als coureurs.”

“Ik ken Marco heel goed en ik weet hoeveel invloed adrenaline kan hebben op je reacties,” zei Bagnaia. “Maar dat is geen excuus voor zijn gedrag richting de marshal. Je mag marshals niet aanraken. Zij doen hun werk voor ons als coureurs.”

Bagnaia plaatste wel vraagtekens bij de zwaarte van de opgelegde straf. Volgens de Ducati Lenovo Team coureur is een schorsing van één Grand Prix een uitzonderlijk zware sanctie.

“De straf was zwaar. Een schorsing voor één race is een zeer zware straf. In het verleden hebben we vergelijkbare situaties gezien zonder dezelfde consequenties. Daarom vind ik de straf erg streng.”

Excuses van Bezzecchi

“De straf was zwaar. Een schorsing voor één race is een zeer zware straf. In het verleden hebben we vergelijkbare situaties gezien zonder dezelfde consequenties. Daarom vind ik de straf erg streng.”

Bezzecchi zocht zondagochtend al contact met de betreffende baancommissaris om zijn excuses aan te bieden. Daarbij overhandigde hij de marshal ook een paar handschoenen als blijk van waardering. Ondanks die verontschuldiging bleef de opgelegde straf van kracht, waardoor de Italiaan de derde en afsluitende dag van het Grand Prix weekend in Brno vanaf de zijlijn moest volgen.

Duidelijk signaal van de FIM

De zaak Bezzecchi heeft binnen de MotoGP geleid tot een bredere discussie over de proportionaliteit van de straf. Tegelijkertijd lijkt de boodschap van de FIM duidelijk: fysiek contact met baancommissarissen wordt beschouwd als een ernstige overtreding en zal in de toekomst zwaar worden bestraft.

Hoewel er binnen de MotoGP paddock begrip bestaat voor de emoties die direct na een crash kunnen ontstaan, zijn Márquez en Bagnaia het over één punt eens: de grens werd overschreden.


Source: Racesport

Previous

Next