Home

Samsung verliest titel van waardevolste bedrijf in Zuid-Korea na 25 jaar door AI

SK hynix heeft Samsung ingehaald als het waardevolste bedrijf uit Zuid-Korea. Het is voor het eerst in meer dan 25 jaar dat Samsung de koppositie moet afstaan. De waarde van SK hynix schoot de laatste tijd omhoog door de grote vraag naar geheugenmodules voor AI-toepassingen.

De marktwaarde van SK hynix is op het moment van schrijven 2080 biljoen won, of 1,18 biljoen euro. Samsung heeft daarentegen een marktwaarde van 2066 biljoen won, of 1,17 biljoen euro. Het is voor het eerst sinds november 2000 dat Samsung niet het waardevolste bedrijf van Zuid-Korea is. In die maand stootte de techreus SK Telecom van de troon.

Hierbij hoort de kanttekening dat de Koreaanse beurs de zogenoemde 'preferente aandelen' niet meetelt. Meestal tellen dergelijke aandelen niet mee bij het bepalen van de marktwaarde. Samsung laat in een verklaring weten dat het vindt dat deze aandelen wél moeten meetellen. Inclusief de preferente aandelen behoudt dat bedrijf de koppositie.

SK hynix profiteert flink van de grote vraag naar AI. Het bedrijf ontwerpt HBM-geheugenchips die bedrijven als Nvidia en Google gebruiken voor hun datacenter-gpu's. Hoewel het in 2022 en 2023 nog verliezen boekte, meldt SK hynix sinds 2024 recordomzet na recordomzet. De marktwaarde van de geheugenfabrikant is in een jaar tijd meer dan verviervoudigd. Ook Samsung verdient veel aan AI, maar minder dan zijn geheugenconcurrent. In een jaar tijd verdrievoudigde Samsungs waarde.

Source: Tweakers.net

Previous

Next