DEN HAAG - Een groep bewoners rondom de Regentesselaan in Den Haag wil via een burgerinitiatief voorkomen dat de stoepen smaller worden, maar volgens de wethouder kan dat niet. 'Dat gaat ten koste van te veel parkeerplaatsen en de parkeerdruk is al zo hoog', zegt hij. Een aantal politieke partijen zegt het burgerinitiatief wel te steunen.
De Regentesselaan komt er anders uit te zien. De rijbaan wordt dertig kilometer per uur en er komt meer groen in het midden. Om geen parkeerplaatsen te verliezen, wordt de stoep iets smaller. Op sommige punten minder dan twee meter.
In de buurt is veel enthousiasme over de lagere rijsnelheid en het extra groen, maar over de breedte van de stoepen aan de noordkant is veel discussie. Ubbo Dijk is een van de initiatiefnemers van het burgerinitiatief dat tot stand is gekomen met meer dan 250 handtekeningen uit de buurt.
'Mijn schoonvader heeft een rollator. In de huidige situatie is het al niet te doen om over de stoep te lopen. Hij is in januari overleden, maar anders had hij hier gestaan', zegt hij tijdens de commissievergadering tegen de raadsleden.
Het brengt wethouder Arjen Kapteijns (Pro Den Haag) in een lastige situatie. Volgens hem moeten de stoepen wel iets smaller worden bij de herinrichting van de laan. 'De rijbaan kan niet smaller en het groen in het midden is nodig voor de bomen. Bredere stoepen gaan dus ten koste van de parkeerplaatsen.'
Aan het aantal parkeerplaatsen wil hij eigenlijk niet tornen. 'De parkeerdruk in de wijk is hoog en met het huidige plan blijft het aantal parkeerplekken gelijk.'
De druk op het uitvoeren is bovendien hoog, zo zegt de wethouder. 'De riolering moet echt worden vervangen. Dat is al een paar keer uitgesteld en om dat nog een keer te doen is niet verantwoord.'
Bij het burgerinitiatief zien ze dat anders. Volgens de bewoners hoeft het het aanpassen van het plan niet meer tijd te kosten. Zij wijzen er op dat een ander deel van het plan dat over het zuidelijke deel van de Regentesselaan gaat, onlangs ook is aangepast.
'Daar blijven de stoepen net zo breed en dat laat zien dat groen, parkeren en brede stoepen prima samen kunnen', zegt Marcela Diaz de Vries van het burgerinitiatief. 'Het kan dus wel.'
Ze benadrukt dat het burgerinitiatief, net als de wethouder, niet wil dat er parkeerplaatsen verdwijnen.
Niet iedereen in de buurt steunt de wens van het burgerinitiatief. Pieter Groenhart, die een zoon heeft die in een rolstoel zit, pleit ervoor om juist snel te beginnen met de herinrichting. 'Nu staat alles schots en scheef op de stoep. Als de stoepen worden geëgaliseerd, wordt het al een stuk makkelijker om er overheen te lopen.'
Bovendien, zo zegt hij, worden de trottoirs een stuk leger. 'De lantaarnpalen en de fietsnietjes verdwijnen van de stoep. Daardoor zijn mensen minder snel geneigd hun fiets tegen de gevels of op de stoep te zetten.'
Vanuit Hart voor Den Haag en de VVD is er wel steun voor het burgerinitiatief. Vooral vanwege de kritiek van bewoners op de participatie. 'Dat heeft onvoldoende gewerkt', zegt Caroline Peeck namens de VVD.
Jelle Meinesz van Hart voor Den Haag sluit zich daarbij aan. 'Participatie mag geen afvinkoefening zijn. Het plan moet terug naar de tekentafel.'
Of dat ook gaat gebeuren hangt af van de rest van de partijen die vooralsnog geen kleur bekennen. Bij de eerstvolgende raadsvergadering staat het burgerinitiatief weer op de agenda.
Source: Omroep West Den Haag