In de Canadese stad Montreal zijn bij een schietpartij drie mensen om het leven gekomen. Het gaat om een politieagent, een burger en de verdachte. Een andere persoon liep lichte verwondingen op en een vrouwelijke politieagent raakte zwaargewond. Zij is in het ziekenhuis maar verkeert niet in levensgevaar, zegt een politiewoordvoerder.
De politie werd om 11.30 uur gebeld door een getuige die schoten hoorde en een wapen uit het raam zag steken in de wijk Côte-des-Neiges in het westen van de stad. De politie kwam vervolgens op deze melding af, waarop een vuurgevecht ontstond waarbij de verdachte werd doodgeschoten. Op beelden is te zien dat de verdachte in een militair uniform levenloos op straat ligt.
In de wijk Côte-des-Neiges zijn veel Joodse winkels en restaurants. Het is niet bekendgemaakt of het dodelijke slachtoffer Joods was.
Online gaan meerdere video's van het incident rond. Daarop is te zien dat er meerdere schoten klinken, waarna een van de agenten op de grond ligt. Degene die dat filmde roept vervolgens "Hij is geraakt, hij is geraakt", schrijft nieuwzender CBC.
Volgens politiechef Fady Dagher is het voor het eerst sinds 24 jaar dat een politieagent in Montreal bij het werk is omgekomen. Hij noemt de beschieting "een tragedie, een nachtmerrie".
Op een van deze video's zou te zien zijn dat een agent een burger beschiet. De politiechef wil niet speculeren over wat daar gebeurd is zolang het onderzoek loopt.
Hij zegt dat de verdachte in zijn eentje opereerde. Over een motief is niets bekendgemaakt, maar Canadese media melden dat de verdachte mogelijk uit de incel-beweging kwam. Dat zijn zogenoemde involuntary celibates, personen die geen seks hebben maar dat wel willen. De incel-beweging is een uit het internet ontsproten subcultuur die zich kenmerkt door vrouwenhaat en gewelddadige fantasieën, zoals over verkrachtingen.
De verdachte zou een tekst hebben verspreid waarin hij uitingen van vrouwenhaat doet en oproept tot geweld tegen de politie. Radio-Canada zegt de tekst bewust niet te delen.
Het is niet voor het eerst dat een gewelddadige aanslag in Canada wordt gelinkt aan de incel-beweging. In 2018 kwamen tien mensen om het leven toen een busje inreed op voetgangers in de stad Toronto. De aanslagpleger bleek zichzelf incel te noemen en had vlak voor de aanslag op sociale media geschreven dat "de incel rebellion was begonnen".
De Canadese premier Carney is diep geschokt over de schietpartij, zegt hij op X. "Min gedachten zijn bij de slachtoffers, hun dierbaren, de hulpverleners en de hele gemeenschap van Côte-des-Neiges." In de stad Montreál en de provincie Quebec, waar de stad onder valt, wordt de vlag halfstok gehangen.
Vanwege de politieoperatie werd tijdelijk een noodwaarschuwing gegeven. Een deel van de stad was afgesloten en het openbaar vervoer werd deels stilgelegd. Ook moesten mensen binnenblijven. Rond 15.00 uur werd de waarschuwing weer ingetrokken.
Buitenland
Source: NOS nieuws