Home

Coronacommissie verhoort Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer en oud-voorzitter VO-Raad Paul Rosenmöller

Scholieren en studenten vragen in februari 2021 op het Plein in Den Haag aandacht voor de gevolgen van de schoolsluitingen.

De vierde week van de coronaverhoren staat in het teken van de gevolgen van de pandemie voor het onderwijs. In 2020 en 2021 waren scholen en universiteiten tijdens lockdowns meerdere weken gesloten. De overheid ging daartoe over om virusverspreiding tegen te gaan. De parlementaire enquêtecommissie onderzoekt hoe de overheid de volksgezondheid heeft afgewogen tegen andere maatschappelijke belangen.

Kinderombudsvrouw en bijzonder hoogleraar Kind, (Ortho)pedagogiek en VreemdelingenrechtMargrite Klaverboer

De Kinderombudsman werkt onafhankelijk van de regering en heeft een controlerende, adviserende en toezichthoudende taak. Sinds 2016 vervult Margrite Kalverboer de functie, naast haar bijzonder hoogleraarschap in Groningen. Zijnde een vrouw wordt ze overigens aangeduid als Kinderombudsvrouw.

Tijdens de coronapandemie vroeg Kalverboer geregeld aandacht voor de gevolgen van de lockdowns voor kinderen en jongeren. Ze stuurde brieven aan premier Mark Rutte (VVD) en andere kabinetsleden, waarin ze opriep de belangen van kinderen zwaarder te laten meewegen in het coronabeleid. Ook sprak ze zich uit in media-optredens en interviews.

De Kinderombudsvrouw plaatste vraagtekens bij de schoolsluitingen en vroeg extra aandacht voor kinderen in kwetsbare situaties, omdat school voor hen vaak als enige veilige plek fungeerde. Maar ze schetste ook de andere kant: veel kinderen hadden door de lockdowns en het bijkomstig thuisblijven juist minder last van stress. Volgens Kalverboer was daarom meer maatwerk nodig voor specifieke groepen. Extra zorgen maakte ze zich over mbo’ers, voor wie het praktijkonderwijs bijna helemaal wegviel.

Het verhoor van Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer begint om 10.00 uur.

oud-voorzitter en bestuursadviseur van VO-RaadPaul Rosenmöller

Tot december 2021 was Paul Rosenmöller voorzitter van de VO-raad, de koepelorganisatie van schoolbesturen in het voortgezet onderwijs. Daarna was hij tot maart 2022 adviseur van het bestuur. De middelbare scholen moesten tijdens de pandemie meermaals wekenlang hun deuren sluiten.

De onduidelijkheid over de virusverspreiding speelde scholen parten, zei Rosenmöller in 2020. Daarom vroeg hij namens de VO-raad advies van het Outbreak Management Team over de rol van ventilatie. Ook maakte hij zich sterk voor voorrang bij het vaccineren van leraren en -ondersteuners.

Als voorzitter van de VO-Raad liet hij zich in de media meermaals kritisch uit over het gebrek aan „eensgezindheid” in de communicatie van experts. Hij benadrukte dat de gevolgen van onderbroken schooljaren voor leerlingen niet louter uit leerachterstanden bestonden, maar ook sociaal-emotionele ontwikkelingsachterstanden tot gevolg hadden.

Paul Rosenmöller is lid van de Eerste Kamer voor de fractie GroenLinks-PvdA, sinds 2023 is hij fractievoorzitter. Zijn verhoor begint om 14.00 uur.

Onderwijs

Lees meer

Source: NRC

Previous

Next