Home

Mag ik mijn woning verkopen voor minder dan de marktwaarde?

U wilt kleiner gaan wonen. Als u gaat verhuizen, wil een van uw kinderen de woning kopen. Mag u het huis voor een gunstige prijs verkopen? Of levert dat problemen op? Je zou zeggen dat u zelf mag weten voor welke prijs u een woning verkoopt, maar dat is niet zo.

Verkoopt u de woning voor 100 duizend euro onder de waarde, dan is dat volgens de Belastingdienst een schenking. De koper moet daar aangifte van doen en schenkbelasting over betalen.

Op dit punt is de wet soepel. U mag de woning verkopen voor de laatste WOZ-waarde die de gemeente heeft vastgesteld. Als die lager is dan de getaxeerde waarde, hoeft de koper toch geen belasting te betalen. De WOZ-waarde is vaak gebaseerd op een eerdere peildatum. Dit jaar is dat 1 januari 2025. Rond februari volgend jaar stuurt de gemeente een nieuwe beschikking, met 1 januari 2026 als peildatum.

Overdrachtsbelasting

U heeft een woning met een WOZ-waarde van 500 duizend euro, terwijl de woning van de buren onlangs voor 6 ton is verkocht. U mag de woning dan voor de WOZ-waarde verkopen, zonder dat er sprake is van een schenking. En wat als u de woning aan uw kind gunt voor 450 duizend euro? Die betaalt dan schenkbelasting over 50 duizend euro: dat is 4.300 euro. Mogelijk moet wel overdrachtsbelasting worden betaald over 6 ton.

De notaris int deze overdrachtsbelasting namelijk op basis van de koopsom. Hij grijpt in als het bedrag duidelijk te laag is of als hij dat vermoedt, omdat de koper een kind is van de eigenaar. In dat geval kan de notaris vragen om een taxatieverslag. De koper beschikt daar meestal wel over, omdat dat nodig is voor de hypotheek.

Als uw kind nog geen 35 jaar oud is, hoeft geen overdrachtsbelasting te worden betaald. Dat scheelt 2 procent van de woningwaarde. De woning mag maximaal 555 duizend euro kosten en geen cent meer. Is de woning duurder, overweeg dan de overdracht bij de notaris uit te stellen tot januari 2027. Volgend jaar is de maximale waarde gestegen naar 615 duizend euro. Let op: dit is alleen de afgesproken koopsom, als het een reƫle prijs is.

Andere voorwaarden voor deze vrijstelling zijn: de koper mag er niet eerder gebruik van hebben gemaakt en de woning moet het hoofdverblijf worden. Als de koper ergens anders blijft wonen of de woning snel doorverkoopt, kan de Belastingdienst alsnog 2 procent overdrachtsbelasting heffen. Het klinkt ingewikkeld. Die regels zijn er vooral om misbruik te voorkomen.

Als u niet wilt verhuizen, kunt u de woning ook na uw overlijden aan uw kinderen overdoen. In dat geval hoeft de erfgenaam geen overdrachtsbelasting te betalen en kan de woning ook worden overgenomen tegen de WOZ-waarde. Als een van de kinderen de woning koopt, kunnen de anderen worden uitgekocht. Bij de berekening van de erfbelasting mogen de erfgenamen uitgaan van de WOZ-waarde. Het uitkopen kan wel tegen de marktwaarde. Zo kunnen de kinderen het voordeel gelijk verdelen.

Zelf een vraag? geldvraag@volkskrant.nl

Lees ook

Geselecteerd door de redactie

Source: Volkskrant

Previous

Next