Beurzen SpaceX leverde deze week honderden miljarden dollars aan beurswaarde in. Een normale beweging bij een beursintroductie – of speelt er iets groters?
HR-baas van SpaceX, Brian Bjelde, in een ruimtepak van SpaceX op de dag van de beursintroductie van het bedrijf.
Voor Ron van der Zon was het aandeelhouderschap in SpaceX van korte duur – precies zoals hij van plan was. Hij bemachtigde via zijn beleggingsapp Bux enkele aandelen tijdens de beursintroductie, een initial public offering (IPO) – hoeveel wil hij niet zeggen. In SpaceX beleggen was voor hem een gokje. „Leuk om een IPO mee te maken”, zei Van der Zon daar op de dag van de beursgang over.
Direct op de dag van de beursintroductie vrijdag 12 juni lukte verkopen niet – een storing vanwege de SpaceX-drukte, zo werd Van der Zon later meegedeeld door ABN Amro-dochter Bux. Na het weekend, op maandag rond etenstijd, lukte het wel. Voor bijna 179 euro per stuk verkocht hij zijn aandelen. Hij maakte er ruim dertig procent winst op. „Daar ging ik voor.”
Van der Zon is niet de enige belegger die winst op de SpaceX-aandelen heeft genomen afgelopen week. Na de beursintroductieprijs van 135 dollar en de opening op 150 dollar, piekte het aandeel op dinsdag 16 juni op een prijs van 225 dollar. Als Van der Zon toen had verkocht, had hij een winst gemaakt van 67 procent. Sindsdien is het aandeel in een duikvlucht beland.
Maandag verloor het aandeel op één dag zelfs 400 miljard dollar aan beurswaarde, een min van 16 procent. Omdat zijn andere bedrijf Tesla ook waarde verloor, is Elon Musk niet langer meer een biljonair maar ‘slechts’ een heel ruime miljardair: 960 miljard dollar telt zijn vermogen op papier.
Is hier sprake van een normale correctie, zoals debutanten op de beurs wel vaker overkomt? „Een aandeel heeft even tijd nodig om balans te vinden”, legde Saxo Bank in een blog uit. „Zeker wanneer de verwachtingen groot zijn, de vrij verhandelbare aandelen beperkt blijven en het verhaal zo sterk op toekomstige groei leunt, kan de koers in beide richtingen fors bewegen.”
Wat ook meespeelt is dat aan de IPO van SpaceX een recordaantal retailbeleggers mee mocht doen. Meestal worden de aandelen bij een beursintroductie vooral aan institutionele beleggers aangeboden; deze keer ging 30 procent naar kleine beleggers. Zoals Van der Zon. Velen van hen zullen SpaceX niet als een langetermijnbelegging hebben gezien. En zullen, net als Van der Zon, in SpaceX zijn gestapt als gokje, een aandeel om „een beetje mee te spelen”.
Onder Saxo-klanten was het aandeel SpaceX vorige week dan ook het meest verhandelde in Nederland – dus koop én verkoop – „boven oudere bekenden als Adyen en ASML”. „En er hebben al ruim twee keer zoveel klanten in SpaceX gehandeld in deze ene week als in Tesla in heel 2026 tot nu toe.”
De daling bij SpaceX lijkt echter niet alleen een logisch resultaat van de gebruikelijke speculaties rond een beursgang. Dat het aandeel zo hoog in de markt werd gezet, drijft op zeer hoge groeiverwachtingen. En voor die groei zijn leningen nodig, waarover rente moet worden betaald. SpaceX was juist van plan om deze week 20 miljard dollar aan leningen op de markten op te halen, om andere schulden af te lossen.
Laat nu net deze week de angst voor een hogere rente zijn aangewakkerd. Door de hoge inflatie in de Verenigde Staten zijn de verwachtingen gestegen dat de Federal Reserve, de Amerikaanse centrale bank, later dit jaar de rente nog zal verhogen.
SpaceX was niet het enige aandeel dat deze week daalde. Bij techbedrijven was de impact te zien van de dreiging van hogere rentes, waardoor er vraagtekens werden gezet bij hun groeiverwachtingen. Chipaandelen als Intel en Micron daalden flink en techindices zoals de Amerikaanse Nasdaq en de Zuid-Koreaanse Kospi dipten maandag en dinsdag, en liepen die verliezen woensdag nauwelijks in.
Tot woensdagavond na het luiden van de bel. De Amerikaanse chipfabrikant Micron steeg nabeurs, na de publicatie van zijn kwartaalcijfers, 16 procent. De winst van het bedrijf bleek bijna vervijftienvoudigd, van 1,9 miljard dollar vorig jaar naar 28,2 miljard dollar dit jaar. Het bedrijf, dat chips maakt die veel worden gebruikt voor AI-rekenkracht, sloot bovendien langetermijncontracten met afnemers. Een goed teken voor de markt voor AI-bedrijven, waar SpaceX met Grok ook op probeert te acteren.
Neemt dit goed chip- en technieuws het aandeel SpaceX dan ook weer mee omhoog? Daar ligt een vraag onder: wat voor bedrijf is SpaceX nu eigenlijk? Of: hoe zien beleggers het bedrijf? SpaceX is net als veel techbedrijven gewaardeerd op basis van heel veel toekomstige groei, en is daardoor gevoelig voor de stand van de rente. Daardoor zullen SpaceX en techbedrijven vaak dezelfde bewegingen maken op de beurs als er renteverhogingen of -verlagingen dreigen.
Maar de inkomsten die SpaceX al wel genereert, komen grotendeels uit satellieten en ruimtevaart, veel minder uit xAI, de tak van SpaceX die AI-model Grok ontwikkelt. In die zin is het eerder een bedrijf dat te vergelijken is met andere bedrijven die bezig zijn met ruimtevaart. SpaceX wil weliswaar datacentra voor AI in de ruimte bouwen, maar dat is voorlopig nog science fiction. Een van de oprichters van LinkedIn, Reid Hoffman, die nu veel investeert in AI, noemde SpaceX woensdag in een podcast „geen AI-bedrijf”. „xAI is een wrak.”
Voor de iets langere termijn kunnen twee zaken een rol spelen in de koers van SpaceX. Begin juli wordt bekend of SpaceX versneld onderdeel wordt van de Nasdaq-100-index, zoals Musk heeft bedongen toen hij koos voor Nasdaq, en niet beursconcurrent NYSE. Als dat gebeurt, zou het aandeel kunnen stijgen doordat beleggers die passief in mandjes Nasdaq beleggen, dan moeten kopen. Vanaf begin augustus, enkele dagen nadat SpaceX zijn tweedekwartaalcijfers had gepresenteerd, kunnen allemaal vroege investeerders in het bedrijf hun aandelen in steeds kleine porties op de publieke markten brengen. Dat kan de koers juist naar beneden duwen.