Home

Hitteprotocol bij F1-weekend in Oostenrijk: coureurs mogen koelvest dragen

De FIA heeft voor de Grand Prix van Oostenrijk een hitteprotocol afgegeven. Daardoor mogen coureurs komend weekend een koelvest dragen.

Het weerstation van de FIA heeft voorspeld dat de temperatuur zondag tijdens de race kan oplopen tot 31 graden. Daarop heeft wedstrijdleider Rui Marques een hittewaarschuwing afgegeven. Het is de eerste keer dit seizoen dat dit gebeurt.

De teams moeten vanwege dit protocol een koelsysteem in de auto's plaatsen. Coureurs mogen er zelf voor kiezen om een koelvest te dragen. Dit leek in eerste instantie verplicht te worden voor dit seizoen, maar dat is niet het geval.

Max Verstappen zei vorig jaar een verplicht koelvest "belachelijk" te vinden. Volgens de viervoudig wereldkampioen heeft het koelvest na een kwartier geen nut meer. Verstappen koos er vorig jaar in Singapore voor om het koelvest niet te dragen.

Als Verstappen het koelvest opnieuw links laat liggen, moet hij wel extra gewicht meenemen in zijn auto. Het gaat om een halve kilo. Ook de rest van het koelsysteem moet worden gemonteerd.

Het Formule 1-weekend gaat vrijdag van start met de eerste twee vrije trainingen. Zaterdag volgt de laatste vrije training en de kwalificatie. De race begint zondag om 15.00 uur. Verstappen heeft vijf keer gewonnen op de Red Bull Ring, waarmee hij recordhouder is.

Source: Nu.nl sport

Previous

Next