DEN HAAG - D66 en Pro Den Haag hebben kritiek op het Haagse hitteplan. Er is volgens de partijen verwarring over de koelteplekken in de stad en de meeste locaties sluiten op het warmste moment van de dag. 'Wat zijn we met elkaar aan het doen?'
Wethouder Mariëlle Vavier (Pro Den Haag) is lichtelijk geïrriteerd over de kritische noot die D66 en Pro Den Haag kraken. 'Ik heb moeite met de toon van de gestelde vragen', zegt Vavier in een debat over het Haagse hitteplan. 'We doen in Den Haag ontzettend veel en we proberen onze communicatie zo consistent mogelijk te voeren.'
Daar zetten de twee partijen juist vraagtekens bij. 'Deze hitte is voor de ruim 7000 mensen in onze stad die dak- of thuisloos zijn geen ongemak, maar een gezondheidsrisico', vindt D66-raadslid Eva Berkman. Maar volgens haar roept de communicatie rond het hitteplan 'serieuze vragen op'.
Dat Haagse hitteplan gaat direct in als ook het nationaal hitteplan van kracht is. Het lokale hitteplan draait onder meer om het informeren van inwoners over de beste manier waarop ze met langdurige en extreme warmte moeten omgaan.
De gemeente verspreidt bijvoorbeeld, in samenwerking met bijna tachtig organisaties, posters en flyers in verschillende talen met daarop adviezen. Ook worden sociale media ingezet, krijgen professionals en vrijwilligers scholing over het herkennen van hittestress en zijn er watertappunten en zonnebrandpalen in de stad.
Daarnaast zijn er zestien koelteplekken geopend. Deze zijn bedoeld voor mensen die extra kwetsbaar zijn bij warm weer, zoals ouderen en dak- en thuisloze mensen. Het idee is dat bezoekers hier kunnen afkoelen, uitrusten en wat water drinken.
Maar volgens D66 is er veel verwarring over deze koelteplekken. 'Details over de locaties van de koelteplekken en de voorzieningen die er zijn blijven uit', zegt Berkman. 'Alsof het college ook dit jaar weer is overvallen. Ook hittepartners zoals de Haagse soepbus, het Leger des Heils en Stichting 488 tasten in het duister over het aantal locaties.'
Volgens Berkman worden verschillende lijsten met daarop koelteplekken verspreid. 'Als professionals verschillende overzichten ontvangen, de raad geen inzicht krijgt en de doelgroep zelf pas laat wordt geïnformeerd dan gaat er iets mis in de regie.'
Ze wil dat de gemeente al eerder op zoek gaat naar koelteplekken, zodat vooraf bekend is waar mensen naartoe kunnen. 'Hoe gaat het college ervoor zorgen dat het Haagse hitteplan volgend jaar voor de hitte en niet tijdens de hitte kenbaar wordt gemaakt?'
Ook Janneke Holman van Pro Den Haag is kritisch. Zij verbaast zich over de openingstijden van de koelteplekken. 'Die sluiten niet aan bij de buitentemperatuur', zegt Holman. 'Ze gaan namelijk om 16.00 uur dicht en dat is natuurlijk het warmste moment van de dag. Wat zijn we dan met elkaar aan het doen?'
Wethouder Vavier vindt de kritische toon van de partijen niet terecht. De gemeente doet de afgelopen jaren steeds meer en blijft ondertussen verbeteringen doorvoeren en zoeken naar nieuwe koelteplekken, zegt ze.
Vavier: 'Er komen steeds koelteplekken bij. We hadden er eergisteren nog elf en nu zijn het er al zestien. Dan kan het zijn dat mensen niet precies volgen waar deze plekken zijn. Maar we voeren die communicatie zo snel mogelijk door. Op de website van de GGD staat de meest actuele lijst.'
Het aanpassen van de openingstijden van de koelteplekken kan volgens Vavier ingewikkeld zijn. 'Maatschappelijke organisaties die zich aanmelden als koelteplek hebben helaas niet de middelen om langer open te blijven', legt Vavier uit. 'Want er is op die locaties ook personele bezetting nodig.'
Dat moet in de toekomst anders, vindt Pro Den Haag. Holman: 'Ik begrijp dat het voor deze hittegolf te laat is om nog bezetting te regelen, maar daar moeten we in het vervolg wel naar kijken.'
Ze vervolgt: 'Het gaat bijvoorbeeld ook om kinderen die ergens huiswerk moeten kunnen maken en dan heb je er natuurlijk weinig aan als een locatie om 16.00 uur sluit.'
Vavier belooft om dit punt 'mee te nemen in de evaluatie'.