Vanaf 1 juli gelden strengere regels voor telemarketing in Nederland: bedrijven mogen consumenten en kleine ondernemers alleen benaderen als die vooraf toestemming geven. De vijf jaar oude uitzondering om bestaande of recente klanten toch te mogen bellen vervalt.
Nederlandse consumenten en kleine ondernemers krijgen vanaf 1 juli meer bescherming tegen ongewenste telemarketing. Toezichthouder ACM meldt dat dit komt door een wijziging van de Telecommunicatiewet. In juli 2021 was er ook een wijziging op dit gebied, maar die had een uitzondering. Daardoor mogen bedrijven nu nog wel mensen bellen met een commercieel aanbod als zij klant zijn of dat in de afgelopen drie jaar waren, legt een woordvoerder van de ACM uit aan Tweakers.
Vanaf 1 juli mogen telemarketeers ook die groepen klanten niet meer benaderen. Dit mag dan alleen nog als personen vooraf expliciet toestemming hebben gegeven. Bedrijven proberen nu nog snel toestemming te krijgen voor toekomstige telemarketing, ziet de ACM. De toezichthouder adviseert mensen om zorgvuldig af te wegen of zij dat wel willen.
Er bestaat nog wel een uitzondering voor uitgevers van dagbladen, weekbladen en tijdschriften. Ook is er een uitzondering voor goede doelen en loterijen die hieraan geld geven. Deze drie soorten organisaties mogen ook na 1 juli nog bestaande of oude klanten benaderen zonder dat die vooraf toestemming hebben gegeven.
Source: Tweakers.net