Bedrijven mogen consumenten vanaf 1 juli niet meer bellen voor telemarketing, ook als zij eerder klant zijn geweest. De Autoriteit Consument & Markt gaat vanaf die datum strenger toezicht houden en kan boetes opleggen aan bedrijven die de regels overtreden. Naast consumenten vallen ook kleine ondernemers zoals zzp'ers en vof's onder de nieuwe bescherming.
Uitzondering voor oud-klanten verdwijnt
Nu mogen bedrijven consumenten en kleine ondernemers nog bellen met een commercieel aanbod als zij klant zijn of in het verleden klant zijn geweest. Vanaf 1 juli mag dat alleen nog als de gebelde persoon daarvoor vooraf expliciet toestemming heeft gegeven.
Die uitzondering voor oud-klanten bleek in de praktijk te ruim. Wie tot drie jaar terug klant was, mocht worden gebeld. Dat leverde veel ongewenste telefoontjes op, met name van energieleveranciers en telecombedrijven.
Alleen bellen met expliciete toestemming
De nieuwe regel betekent dat bedrijven voor elk telefoontje met een commercieel doel aantoonbare toestemming nodig hebben, ongeacht of iemand al klant is of ooit klant is geweest. De bewijslast ligt bij het bellende bedrijf: wordt er een klacht ingediend, dan moet het bedrijf aantonen dat geldige toestemming is verkregen.
De regels gelden ook voor alle vormen van live telefonische communicatie, waaronder communicatie via WhatsApp, Signal en Teams.
Drie uitzonderingen blijven gelden
Er geldt alleen een uitzondering voor goede doelen, loterijen die geld geven aan goede doelen, en uitgevers van dagbladen, weekbladen en tijdschriften. Zij mogen bestaande en oude klanten nog wel bellen met een aanbod.
Wie toch gebeld wordt zonder eerder toestemming te hebben gegeven, kan een melding doen bij de ACM. Consumenten kunnen ook het recht van verzet inroepen door in het gesprek aan te geven niet meer gebeld te willen worden. De verkoper moet het telefoonnummer dan direct uit de bellijst verwijderen.
ACM start controles na 1 juli
De ACM gaat na 1 juli controleren of bedrijven zich aan de regels houden en handhaven als dat niet het geval is. ACM-bestuurslid Manon Leijten: "Telemarketing is al jarenlang een hardnekkig probleem en meldingen hierover behoren steevast tot de top vijf van klachten."
Ook de zogeheten ketenaansprakelijkheid is van belang: als een ingehuurd callcenter de regels overtreedt, kan ook het uitbestedende bedrijf hierop worden aangesproken.
Telemarketeer aan het werk (@Gemini-AI-impressie)
Source: Fok frontpage