Home

Vrees voor escalatie in Zuid-Libanon, waar Israël een ‘ondergronds fort’ van Hezbollah heeft omsingeld

Het Israëlische leger zegt met duizenden soldaten een groot tunnelnetwerk van Hezbollah in Zuid-Libanon te hebben omsingeld. Er zouden tientallen strijders vastzitten. Met het oog op de lopende onderhandelingen onthouden beide partijen zich vooralsnog van confrontatie.

is buitenlandredacteur van de Volkskrant.

De strategisch gelegen bergkam Ali al-Taher was de afgelopen weken het middelpunt van de gevechten tussen Hezbollah en Israël, en is nu het toneel van een gespannen patstelling. Als Israël overgaat tot de volledige verovering van de kam, dreigt een bloedbad. En dat zou voor Iran een breekpunt kunnen zijn in de onderhandelingen met de Verenigde Staten.

Hoewel het deze week relatief rustig is in Zuid-Libanon, vinden er nog steeds dodelijke incidenten plaats. Dinsdag doodde Israël naar eigen zeggen twee Hezbollahstrijders in Nabatieh die zich als burgers hadden vermomd. De meeste incidenten lijken in de regio Nabatieh plaats te vinden en specifieker rondom de Ali al-Taher bergkam. Dit is een strategische plek met uitzicht over de stad Nabatieh, grote delen van Zuid-Libanon en Noord-Israël.

Hezbollah had hier lange tijd vrij spel. De bergkam ligt ten noorden van de Litani-rivier en dus buiten het mandaatgebied van de VN Vredesmacht. Ook het Israëlische leger trok decennialang niet zo diep Libanon in. Tot 31 mei, toen Israël het nabijgelegen Beaufortkasteel innam. Achteraf zegt het leger dat dit de eerste stap was van een offensief om een netwerk van Hezbollah-infrastructuur in de regio te veroveren en te vernietigen.

Speerpunt van Israël

The New York Times schrijft dat Hezbollah in Ali al-Taher met steun van Iran twintig jaar lang werkte aan de bouw van een van zijn grootste ondergrondse faciliteiten. Het bunker- en tunnelcomplex zou het hoofdkwartier van een belangrijke gevechtseenheid huisvesten. Het Israëlische leger spreekt van een ‘ondergronds fort’ dat wordt gebruikt om projectielen richting Noord-Israël te schieten. Daarom heeft Israël van de verovering een speerpunt gemaakt.

Ook na de ondertekening van het principeakkoord tussen de VS en Iran, waarin het front in Libanon een prominente rol speelt, wilde Israël nog doorzetten. Op 18 juni tekende Israël de zelfverklaarde Gele Lijn in Libanon opnieuw om Ali al-Taher op te nemen in het ‘verboden gebied’. Een dag later kwamen vier Israëlische soldaten om het leven toen hun tank ontplofte. Hezbollah beschuldigde Israël ervan grondgebied te proberen in te nemen. Israël reageerde met grootschalige luchtaanvallen die tientallen Libanese burgers doodden en het akkoord tussen de VS en Iran lieten wankelen.

Maar voordat Israël het offensief kon volmaken, werd het ogenschijnlijk gedwongen om een wapenstilstand met Hezbollah te sluiten en zich daar ook aan te houden. Sinds afgelopen weekend is het front grotendeels bevroren en stil. Onder bemiddeling van de VS lopen nieuwe onderhandelingen tussen de Israëlische en Libanese regering die voor een permanente oplossing van het conflict moeten zorgen.

‘Wachten tot iets verandert’

Ondanks zware Amerikaanse druk, blijft de Israëlische regering zeggen dat de bezetting in Zuid-Libanon niet wordt beëindigd. ‘Niet zolang ik premier ben’, zei de Israëlische premier Benjamin Netanyahu woensdag. Defensieminister Israël Katz zei diezelfde dag dat de 200 duizend Libanese inwoners die uit het gebied zijn verdreven, niet zullen terugkeren. Beiden benadrukken dat het Israëlische leger ‘absolute handelingsvrijheid’ in Libanon heeft.

Maar de praktijk is anders, zeggen commandanten tegen de Israëlische krant Haaretz. Volgens hen hebben de Israëlische troepen duidelijke instructies gekregen om aanvallen op Hezbollahdoelen te staken, behalve bij een levensgevaarlijke dreiging. Dat betekent dat de duizenden soldaten die Ali al-Taher hebben omsingeld pas kunnen aanvallen als die aanval wordt uitgelokt.

‘We gaan ervan uit dat ze vastzitten en aan het uitzoeken zijn of ze ons gaan aanvallen, zich overgeven of dat ze wachten tot er iets verandert’, zegt een woordvoerder van het Israëlische leger. Vermoedelijk hopen de omsingelde Hezbollahstrijders dat Israël wordt gedwongen zich terug te trekken of op zijn minst om hen te laten vertrekken. Maar de tijd is niet in hun voordeel. Volgens Israël raakt hun water en voedsel al op.

Intussen blijven de uitkomsten van de onderhandelingen ongewis. Hoewel de gesprekken zeer moeizaam verlopen, is Israël volgens Amerikaanse bronnen bereid zich terug te trekken uit delen van Zuid-Libanon als het Libanese leger daar de controle overneemt. Het Amerikaanse leger zou Beiroet daarbij ondersteunen. Maar Israël heeft dat donderdag ontkend en Hezbollahleider Qaim Nassem zegt alleen met het Libanese leger mee te werken als het Israëlische leger zich volledig uit Libanon terugtrekt.

Lees ook

Geselecteerd door de redactie

Lees hier alle artikelen over dit thema

Source: Volkskrant

Previous

Next