Het Franse energieconcern TotalEnergies moet van de Franse rechter verantwoording afleggen over de CO2-uitstoot van zijn klanten. De klimaatschadelijke emissies die zij veroorzaken met het verbranden van benzine, diesel en kerosine moeten binnen een half jaar in kaart worden gebracht.
is economieredacteur voor de Volkskrant en sinds 2021 specialist op het gebied van de energietransitie.
TotalEnergies krijgt geen specifieke maatregelen opgelegd voor het verminderen van de productie van fossiele brandstoffen, zoals geëist door onder meer de Franse milieuorganisatie Notre Affaire à Tous en de stad Parijs. Ook hoeven nieuwe fossiele projecten niet te worden gestaakt. De eisende partijen wilden onder meer een productievermindering van 37 procent voor olie en een kwart voor gas in 2030.
Het Franse energieconcern acht zich niet verantwoordelijk voor de zogenoemde scope 3-emissies – de uitstoot van broeikasgassen door klanten. Die is bij olie- en gasbedrijven vele malen groter dan de ‘eigen’ uitstoot. Het verweer van TotalEnergies lijkt op dat van Shell, dat in 2021 een rechtszaak verloor van Milieudefensie.
In deze klimaatzaak eiste de Nederlandse milieuorganisatie dat Shell zijn emissies met 45 procent zou terugdringen in 2030. Shell won de zaak in hoger beroep. Het hooggerechtshof in Den Haag oordeelde eind 2024 dat Shell weliswaar een verantwoordelijkheid draagt voor het terugdringen van zijn CO2-uitstoot, maar zei hier geen percentage op te kunnen plakken. Milieudefensie ging in cassatie. Deze zaak loopt nog.
De Franse rechter oordeelde donderdag dat het klimaatplan van TotalEnergies onvolledig is en geeft het concern nu zes maanden de tijd om het aan te passen. Het energieconcern moet in een nieuw plan de emissies van eindgebruikers meenemen, de risico’s daarvan in kaart brengen en aangeven hoe die verkleind kunnen worden.
Over een half jaar buigt de rechtbank in Parijs zich opnieuw over het plan.
Geselecteerd door de redactie
Source: Volkskrant