Home

Box 3-chaos heeft ook senaat bereikt, maar duidelijkheid komt pas in het najaar

Box 3 was al een chaos, maar de Eerste Kamer heeft er nog een schepje bovenop gedaan. Terwijl het kabinet de bekritiseerde wet nog wil repareren, gaan de senatoren dinsdag al in debat. De stemming volgt hoogstwaarschijnlijk wel pas in het najaar.

Wie dacht dat de box 3-soap niet nóg ingewikkelder kon worden, komt van een koude kermis thuis.

Aankomende dinsdag debatteert de Eerste Kamer over het voorstel voor een wet waarmee de Staat vanaf 2028 weer winst op vermogen kan belasten. Dat gebeurde door een uitspraak van de Hoge Raad jarenlang niet, waardoor de staatskas miljarden euro's misliep.

Dat de senaat heeft besloten de wet nog voor de zomer te behandelen, zorgt voor nog meer chaos in het al complexe dossier. Het kabinet wil het voorstel namelijk nog aanpassen via een reparatiewet. Ook de Tweede Kamer, die eerder dit jaar tegen heug en meug instemde, wil de wet op punten aanpassen.

Lange tijd leek het erop dat een meerderheid in de senaat op deze zogenoemde novelle wilde wachten. Tot het CDA vorige week plots steun gaf aan het debat. De fractie is geen voorstander van de wet, zei senator Janny Bakker-Klein. De partij stemde in de Tweede Kamer nog vóór het voorstel.

Door de draai van het CDA leek de wet dus al voor de zomer te sneuvelen in de Eerste Kamer, nog voor de reparaties zouden hebben plaatsgevonden. De voorstanders (PRO, SP, Volt, VVD en D66) komen drie zetels tekort. In de senaat zijn onder meer 50PLUS, BBB, FVD, JA21 en PVV fel tegen.

Heikel punt in het voorstel is het belasten van 'papieren winsten' via een zogenoemde aanwasbelasting. Je betaalt dan jaarlijks belasting over de waardestijging. De coalitie is hier ook geen voorstander van, maar wil niet nog langer miljarden aan belastinginkomsten mislopen.

Hoewel de senaat toch al in debat gaat, blijkt een meerderheid nu voorstander van een extra debat na de zomer. Met de novelle erbij kan dan over het totale plaatje worden gestemd. Ook het CDA laat aan NU.nl weten dat het nu nog niet wil stemmen.

Dat was al de inzet van D66, VVD en ChristenUnie. Ook PRO wil pas in het najaar stemmen, al is de partij wel blij dat de Eerste Kamer alvast in debat gaat. Senator Ferd Crone hoopt dat het debat helderheid schept over welke kant het op zal gaan. Het betekent goed nieuws voor staatssecretaris Eelco Eerenberg (Fiscaliteit), die de senaat in een brief heeft verzocht om de behandeling nog niet af te ronden.

Hoewel de seinen voor het uitstellen van de stemming op groen staan, houdt men - zo valt achter de schermen te horen - nog wel een slag om de arm. De Eerste Kamer heeft zich de laatste tijd vaker onvoorspelbaar gedragen.

Uitstel van de stemming betekent overigens niet dat de wet ook zal worden aangenomen. Dat zal afhangen van de inhoud van de novelle. Het kabinet heeft vrijdag de mogelijke aanpassingen die het kan doen - met bijbehorend prijskaartje - op een rijtje gezet, maar neemt later deze zomer pas een besluit.

Dan wordt ook pas duidelijk waar de rekening precies komt te liggen. Een van de gewenste aanpassingen - ervoor zorgen dat mensen ook met terugwerkende kracht verlies kunnen verrekenen - kost de staatskas de komende jaren miljarden. Dit geld moet dan op een andere manier opgehaald worden.

De coalitiepartijen wilden deze week nog geen tipje van de sluier oplichten. Wel is eerder al een motie aangenomen waarin de Kamer oproept de dekking te zoeken in hetzelfde domein.

Het zal dus nog wel even duren voor er duidelijkheid is over hoe het verder zal gaan met box 3, die al jaren voor kopzorgen zorgt in de politiek.

Uiteindelijk willen een Kamermeerderheid en het kabinet toe naar de invoering van een vermogenswinstbelasting. Je hoeft dan pas belasting te betalen over de gerealiseerde winst op het moment dat het bezit overgaat in andere handen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de verkoop van aandelen.

Of dit stelsel er ooit gaat komen, valt nog te bezien. Uit eerste ramingen blijkt dit gepaard te gaan met een kostenplaatje van boven de 20 miljard euro, schreef het Het Financieele Dagblad donderdag op basis van ambtelijke stukken.

Source: Nu.nl economisch

Previous

Next