De Gezondheidsraad ziet het liefst dat Nederlanders helemaal niet meer drinken. Zelfs een enkel glas is volgens het adviesorgaan al te veel. Hoe denken terrasgangers daarover? De Volkskrant deed een rondje op de terrassen in Nijmegen.
Boet Volkers (25), werkt in een café en drinkt vandaag een speciaalbiertje. Hij drinkt bijna elke dag alcohol.
Hoeveel drinkt u?
‘Na mijn dienst één of twee biertjes. In het weekend gewoon als een normaal mens: tot ik dronken ben, en dan niet meer. Wel alleen in gezelschap; zonder alcohol zou mijn sociale leven er anders uitzien. Het maakt mensen heel erg gezellig. En het smaakt ook gewoon lekker.’
Denkt u er weleens over na om minder te drinken?
‘Nee, niet echt. Ik heb ook geen last van negatieve gevolgen. Natuurlijk ben ik weleens brak, maar ik heb geen kwaaie dronk, of dat ik me lichamelijk heel slecht voel.’
Wat vindt u van het advies?
‘Ik snap het wel. Maar ik denk niet dat het effectief gaat zijn. Ik denk dat heel veel mensen gewoon lekker hun biertje willen en daar tevreden mee zijn. Natuurlijk zou het sowieso met alle schadelijke middelen beter zijn als iedereen kapt, maar het blijft wel je eigen keuze.’
Agnes Rikken (52) is logopedist en schoonheidsspecialist, en drinkt vandaag een alcoholvrije pornstar martini. Ze stopte eerder twee jaar volledig en drinkt nu onregelmatig.
Hoe was het om na twee jaar weer een eerste drankje te drinken?
‘Het voelde wel als een grote stap. Ik weet nog goed dat ik toen dacht: dit doet alcohol dus. Dan drink je een wijntje en voel je het echt. Terwijl je er bijna niks van voelt als je gewend bent om te drinken. Je merkt pas echt wat het effect van alcohol is als je na een lange tijd ineens weer iets drinkt.’
De Gezondheidsraad adviseert drie specifieke maatregelen: duurder maken, minder verkoopplekken en geen reclame. Gaat dat werken?
‘Dat is eigenlijk hetzelfde als wat met tabak gebeurt. Ik denk dat het over een aantal jaren helemaal niet meer gebruikelijk is om alcohol te drinken. Net zoals er vroeger bij de verjaardag van mijn vader een glaasje met sigaretten op tafel stond. Dat kun je je nu niet meer voorstellen.’
Bastiaan Cosijn (25), is student toegepaste psychologie en drinkt vandaag een alcoholvrij biertje. Drie en een half jaar geleden stopte hij met het drinken van alcohol.
Hoezo bent u gestopt met drinken?
‘Ik merk dat ik nu beter in mijn vel zit, dat ik meer uithoudingsvermogen heb en dat ik fijner wakker word. Ik zou het niet anders willen. Wat het voor mij makkelijker maakt, is dat ik iemand ben met veel energie, gewoon lekker sociaal, en dat ik nooit alcohol nodig heb gehad om gezellig te zijn. Als mensen die energie niet van zichzelf hebben, is het denk ik moeilijker om te stoppen. Ik zie bij anderen dat groepsdruk ook een rol speelt.’
Had u dan geen last van groepsdruk toen u dronk?
‘Jawel, zeker in de studentenwereld. Alleen toen ik stopte, was ik daar heel zelfverzekerd in, en dan accepteren mensen het gewoon. Terwijl de mensen die weinig drinken en een avondje overslaan, dan saai worden gevonden. Die horen: ‘doe gewoon even mee’, terwijl ik altijd hoor: ‘goed dat je gestopt bent’. Daarin zit wel een verschil.’
José Engelaar (70 jaar) is docent op het mbo en drinkt vandaag een biertje. Ze dronk vanaf haar 19de elke dag, maar is de laatste maanden geminderd.
Waarom bent u na zo’n lange tijd minder gaan drinken?
‘Ik sliep slecht, en van alcohol ga je slecht slapen. Dus ik dacht: laat ik een paar weken niet drinken. Maar ik sliep helemaal niet beter, het hielp niets. Ik had wel door dat het helemaal niet zo moeilijk was om niet te drinken, dus ik ben wel beduidend minder gaan drinken. Nu drink ik weer enkele keren per week. ‘
Was het al bekend hoe slecht alcohol was toen u begon?
‘Toen ik jong was, dronk iedereen erop los, alles waar we zin in hadden. Dat alcohol slecht was, leerden we pas later. Toen werd vooral bekend dat roken heel slecht was en daar zijn mijn man en ik ook mee gestopt.’
Had zo’n advies geholpen toen u jong was?
‘Dat vind ik moeilijk te zeggen, hoor. Ik heb altijd graag gedronken omdat het ook een sfeermaker is. Wijntje, kaarsen, lekker eten. Dat is voor mij altijd heel belangrijk geweest.’
Geselecteerd door de redactie
Source: Volkskrant