Er zijn enkele Nederlands gevlagde schepen veilig de Straat van Hormuz gepasseerd sinds het voorlopige vredesakkoord is ondertekend tussen de VS en Iran. Dat meldt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR).
Een aanzienlijk deel van de Nederlands gevlagde vloot blijft voorlopig nog in de Perzische Golf, meldt de KVNR. Ze blijven daar om opdrachten voor offshore-activiteiten uit te voeren.
"Na bijna vier maanden is het positief dat Nederlands gevlagde schepen veilig door de Straat van Hormuz hebben kunnen varen", staat in de verklaring op de website. "Dat is in de eerste plaats een opluchting voor de zeevarenden, hun thuisfront en de reders."
Volgens de vereniging is het nu van belang dat er langere tijd rust komt in het gebied. "Zo kunnen de schepen op een veilige manier werken en kan de doorvaart weer op gang komen", zegt KVNR-directeur Annet Koster.
De organisatie zegt nog geen details over de betreffende reders, route of scheepstypen te kunnen delen. "Voor reders staat de veiligheid van bemanning en schip voorop. Zij volgen de situatie voortdurend en baseren hun keuzes op de meest actuele gegevens."
Source: Nu.nl algemeen