De omstreden Amerikaanse detentiefaciliteit die bekendstaat als Alligator Alcatraz is gesloten. Dat melden Amerikaanse autoriteiten. Er zaten geen gevangenen meer. Het centrum was niet langer nodig als noodfaciliteit, zegt de gouverneur van Florida, Ron DeSantis.
De gevangenis werd gebouwd om het strengere immigratiebeleid van de regering Trump uit te kunnen voeren. Nu de regering meer capaciteit heeft om gedetineerden te huisvesten, is het project niet langer nodig, zei DeSantis donderdag.
Er was veel kritiek omdat omstandigheden in de faciliteit slecht zouden zijn en gedetineerden niet altijd een eerlijk proces kregen. Amnesty International concludeerde in december 2025 dat er "ernstige misstanden" plaatsvonden en mensen systematisch werden mishandeld, vernederd en soms zelfs gemarteld.
Daarnaast protesteerden natuurbeschermers en oorspronkelijke bewoners. Zij voerden aan dat de gevangenis het ecosysteem aantastte en bedreigde soorten in gevaar bracht. In het moerasgebied leven onder meer alligators en krokodillen.
Volgens DeSantis zijn dankzij de faciliteit veel "gevaarlijke" mensen uit Florida en de VS weggestuurd. De gevangenis, die volgens schattingen vele miljoenen tot 1 miljard dollar kostte, is minder dan een jaar in gebruik geweest.
Source: Nu.nl algemeen