Nederland heeft zich als groepswinnaar geplaatst voor de knock-outfase van het WK. Oranje versloeg Tunesië met 3-1 en sluit groep F af met zeven punten. In de volgende ronde wacht maandagnacht om 3.00 uur een ontmoeting met Marokko.
De ploeg van bondscoach Ronald Koeman kende een droomstart in Kansas City. Al na ruim twee minuten werkte Ellyes Skhiri een voorzet van Denzel Dumfries in eigen doel, waarna Brian Brobbey vijf minuten later de voorsprong verdubbelde. De spits schoot overtuigend binnen uit een voorzet van Virgil van Dijk en maakte daarmee zijn derde doelpunt van dit WK. Oranje domineerde de eerste helft, maar liet na de score verder uit te bouwen.
Na rust werd het in de stromende regen toch nog even spannend. Hazem Mastouri kopte Tunesië uit een hoekschop terug in de wedstrijd, terwijl Japan op dat moment tegen Zweden op voorsprong stond. Lang duurde de spanning echter niet, want Jan Paul van Hecke maakte met zijn eerste interlandtreffer de 3-1 uit een corner. Memphis Depay evenaarde daarna Frank de Boer met zijn 112de interland en Oranje speelde de wedstrijd zonder verdere problemen uit.
In Dallas eindigde het duel tussen Japan en Zweden in 1-1. Na een teleurstellende eerste helft bracht Daizen Maeda Japan kort na rust op voorsprong na een fraaie aanval, maar Anthony Elanga zorgde met een schitterend afstandsschot al snel voor de gelijkmaker.
Door het gelijkspel eindigde Japan als tweede in groep F en plaatst het zich eveneens voor de knock-outfase, waarin Brazilië de tegenstander is. Zweden werd derde, maar behoort ook tot de landen die door mogen naar de volgende ronde.
Source: Fok frontpage