Huishoudens in een groot deel van Nederland kunnen geld krijgen van hun energieleverancier als die de laadpaal, thuisaccu en warmtepomp mag aansturen. Dit moet meer ruimte op het energienet creëren. Klanten moeten hier in principe niets van merken.
Huishoudens in Gelderland, de provincie Utrecht en delen van de Flevopolder en Noord-Brabant kunnen meedoen aan de slimme aansturing, zoals energieleveranciers en netbeheerders het noemen. Het idee is dat energieleveranciers de laadpalen, thuisaccu's en hybride warmtepompen van consumenten kunnen aansturen om pieken op het lokale energienet op te vangen.
Het Nederlandse energienet piept en kraakt namelijk, voornamelijk tussen 16.00 en 21.00 uur. Mensen komen dan thuis, koppelen hun EV aan de laadpaal en zetten de warmtepomp aan. Dit zorgt voor een enorme stijging van de stroomvraag, die het energienet nauwelijks aankan. Door deze pieken kunnen netbeheerders in sommige regio's ook geen nieuwe huishoudens of bedrijven aansluiten, omdat er geen ruimte is op het stroomnet.
Met slimme aansturing bestuurt de energieleverancier de laadpaal om de auto bijvoorbeeld later op te laden, zodat de EV wel 'gewoon' 's ochtends vol is. De warmtepomp zou dan eerder aangezet kunnen worden zodat het huis wel warm is en de thuisaccu kan op het juiste moment ontladen worden om het lokale energienet van meer stroom te voorzien.
Energieleveranciers gaan hiervoor samenwerken met de netbeheerders. Netbeheerders geven bij energieleveranciers aan wanneer het stroomnet onder druk staat en stellen hier een vergoeding tegenover. Die vergoeding gaat via de energieleverancier naar de klant. "Uitgangspunt is dat de huishoudens gewoon doordraaien en hier zelf niets voor hoeven doen of laten", schrijven de netbeheerders en energieleveranciers. De hoogte van de vergoeding is vooralsnog niet bekend.
De partijen begonnen vorig jaar al met slimme aansturing op kleine schaal. Toen konden 35.000 huishoudens meedoen, waarvan honderden dat daadwerkelijk deden. Nu schalen ze op.
"Potentieel kunnen vele honderdduizenden huishoudens helpen het stroomnet te ontlasten. De netbeheerders en leveranciers zetten op korte termijn in op zo'n 50.000 tot 70.000 huishoudens die bereid zijn mee te doen aan de opschaling. Met deze inzet kunnen de partijen uiteindelijk 255 megawatt aan flexibel vermogen vrijmaken. Dat is vergelijkbaar met het vermogen van de stad Haarlem."
Energieleveranciers Eneco, Essent, Frank Energie, Vattenfall, Innova Energie, Tibber, Budget Thuis en Quatt Energy doen mee aan slimme aansturing. Betrokken partijen zien dit niet als dé oplossing voor netcongestie, maar als bijdrage eraan. Uiteindelijk moeten netbeheerders het energienet nog steeds uitbreiden en verzwaren.
Source: Tweakers.net