De game-industrie blijft vrolijk doorgaan met het wegbezuinigen van banen en dit keer is Bungie aan de beurt. De studio achter Halo en Destiny heeft opnieuw een flinke ontslagronde aangekondigd. Hoeveel medewerkers precies hun bureau mogen leegruimen is nog niet officieel bevestigd, maar duidelijk is dat het om een stevige reorganisatie gaat.
De timing is op zijn zachtst gezegd wrang. Bungie werd in 2022 nog voor 3,6 miljard dollar ingelijfd door Sony. Destijds moest de studio dé expert worden op het gebied van live service-games. Vier jaar later blijkt zelfs een miljardenovername geen bescherming tegen de realiteit van de game-industrie.
Dat die realiteit hard is, heeft Bungie grotendeels aan zichzelf te danken. Destiny 2 draait al jaren op een steeds kleinere groep trouwe spelers en Marathon wist na de release niet bepaald de jackpot te raken. Waar Bungie ooit vrijwel alles aanraakte in goud veranderde, lijken de laatste jaren vooral tegenvallende spelersaantallen en stijgende ontwikkelkosten de boventoon te voeren.
Voor de medewerkers is het opnieuw een klap. De studio schrapte de afgelopen jaren al meerdere keren banen en ook nu verdwijnen ontwikkelaars, designers en ondersteunend personeel. Ondertussen houdt Sony vol dat het vertrouwen heeft in Bungie, al klinkt dat inmiddels een beetje als een trainer die vlak voor zijn ontslag zegt dat hij "het volledige vertrouwen van de clubleiding" heeft.
Bungie staat niet alleen. Sinds 2023 zijn wereldwijd tienduizenden banen verdwenen bij gameontwikkelaars en uitgevers. Grote namen als Microsoft, Electronic Arts, Ubisoft en PlayStation hebben allemaal het mes gezet in hun personeelsbestand. De coronajaren, waarin de industrie explosief groeide, lijken inmiddels vooral een verre herinnering.
Source: Fok frontpage