Home

Als er niks op tv is is er altijd nog Wieger Hemmer

Zap Het is warm, Nederland moest ’s nachts nog tegen Tunesië en daar ging het misschien wel onweren. Onze tv-recensent wilde niet over het weer schrijven en ook niet over voetbal. Er bleef weinig over. Gelukkig levert Wieger Hemmer altijd.

Wieger Hemmer is lekker bezig.

Ochtendmens Tom Egberts zit elke dag bij Goedemorgen Nederland. Hij werd ook door een lokaal tv-station in Kansas geïnterviewd. Daar konden we dan bij Goedemorgen Nederland ook weer naar kijken. Volgens Tom Egberts kunnen die Angelsaksische landen echt heel goed praten, debatteren, schrijven. Dat zit in de cultuur, Nederland heeft dat niet zo.

Zelfs bij presentatoren van een lokaal tv-zendertje is „elke zin raak”, zegt Tom Egberts. „Ja precies”, zegt presentator Wieger Hemmer. „Enne, jouw liefde voor taal wordt dus op die manier door hen ook bevestigd en daardoor word je ook weer opgetild, word je inmiddels ook opgetild door Oranje?” Het verwarde hoofd van Tom Egberts komt even in beeld, hij heeft even geen idee waar Wieger Hemmer naartoe ging. Dat is ook heel moeilijk, want Wieger Hemmer heeft zelf ook geen idee waar hij naartoe gaat aan het begin van elke zin.

Presentator Fidan Ekiz heeft vertrouwen dat Nederland wereldkampioen gaat worden, dat is volgens haar de spirit die je moet hebben. De ogen van Wieger lichten op, hij klemt zijn lange vingers nog maar eens om de tekstkaartjes in zijn handen. Tekstkaartjes zijn dingen die Wieger Hemmer nooit bekijkt, hij is meer van de Franse slag. Nu mag ik, zie je in zijn gulzige oogjes: „Kijk het begint allemaal met spirit, dat zeg ik ook tegen onze gasten. Tom Egberts heeft spirit, Isa Hoes zeker ook, John (spreekt Wieger uit als Joooohn) van het Schip heeft spirit, en burgemeester van Moerdijk Aant Jan Moerkerke heeft het ook en dreigt het toch niet te verliezen? Nee? Nou ja, maar veel mensen in uw gemeente wel, die hebben geen geloof meer in het voortbestaan van hun dorp en ook geen geloof in de instanties, zo noem ik ze dan maar even, zo dadelijk gaan we daar met u over praten maar zullen we eerst de geschiedenis induiken? Ja, goed plan. De geschiedenis is een verzameling van veel grijs”.

Goed gesprek met jezelf

De gasten en Fidan Ekiz beginnen te lachen. Wieger Hemmer fabuleert gewoon door, hij is lekker op stoom. „Goed gesprek met jezelf”, zegt Isa Hoes. „Zullen wij maar gewoon weggaan?”, vraagt de burgemeester van Moerdijk. Iedereen behalve Wieger Hemmer moet hardop lachen. „Neeee”, zegt Wieger Hemmer hard, zodat hij het woord weer heeft. „Geschiedenis, dat weten we allemaal, is een verzameling van veel grijs, zwarte bladzijden ook en af en toe een gouden rand, vijfentwintig juni 1988 is goud omrand, plaats van handeling het Olympia stadion daar past goud en daar blaakt op die historische dag Oranje”. Gelukkig is er even een filmpje van het EK om Wieger Hemmer te stoppen.

Hij kan door. Via een wollig intro van Wieger Hemmer komen we bij een video van verslaggever Lennard Jan Geerts die in een dierentuin kijkt hoe de tijgers bevroren vlees krijgen op deze warme dagen. „Goed zo Lennard Jan Geerts, heerlijk mens van vlees en bloed, dat ben jij”, besluit Wieger Hemmer het item.

Alsof je een hallucinerend AI-model de opdracht geeft om in spoken-word een ochtendprogramma te presenteren ratelt hij naar het boek van Isa Hoes. „Dit is een overgang en we gaan die wel maken omdat jij, samen met jouw zoon, Isa een indrukwekkend boek hebt geschreven, ja geef er maar een naam aan, indrukwekkend lijkt mij in dit geval goed …..” de aangekondigde overgang duurt nog ruim twintig seconden. Isa Hoes kijkt steeds verschrikter naar de lange man in zijn baby-blauwe pak met bijpassende schoenen.

Wieger Hemmer fascineert mij al langer, maar om nou een hele tv-recensie aan hem te wijden is misschien wat veel, denk ik twee uur voor de deadline starend naar een nog leeg document. Dan misschien toch maar iets over het weer of voetbal. Wanhopig klik ik op de live uitzending van Goedemorgen Nederland: „En de hoofdredacteur van Nieuwe Oogst, Esther de Snooooooo, let it snow, let it snow. Daar hadden we wel behoefte aan gehad Esther, een beetje sneeeeuw, maar het is zonder w. Dat zou wat zijn zeg, sneeuw op een dag dat het veertig graden is. Ik denk niet dat het kan, zegt m’n gevoel hoor. Maar heb je goed geslapen Esther?” Esther heeft goed geslapen maar is nu vooral heel erg in de war door Wieger Hemmer.

Zap

Lees meer

Source: NRC

Previous

Next