Home

Vergoeding voor huishoudens die helpen het stroomnet te ontlasten

Huishoudens in provincies die het zwaarst te lijden hebben onder het volle stroomnet kunnen straks een vergoeding krijgen als ze meehelpen de druk op het elektriciteitsnet te verlagen.

Als zij de bediening van hun laadpaal, hybride warmtepomp en thuisbatterij tijdens de stroomspits uit handen geven aan hun energieleverancier of netbeheerder, kunnen zij hiervoor een vergoeding ontvangen die in het gunstigste geval een besparing van honderden euro’s per jaar oplevert.

Bij het slim inzetten van grotere elektriciteitsverbruikers in huis bepaalt de netbeheerder bijvoorbeeld op welke momenten een apparaat energie mag afnemen van het net. Zo kan het laden van elektrische auto’s automatisch worden uitgesteld tijdens de avonduren en wordt het laden hervat in de nacht, zodat de accu de volgende dag toch vol is.

Ook thuisbatterijen kunnen op afstand worden bediend, zodat ze geen stroom gebruiken tijdens de piekmomenten. Dan geven ze juist energie af, wat moet helpen het net te ontlasten.

Druk op stroomnet

Vooral in de wintermaanden is de druk op het stroomnet groot en moeten deze maatregelen verlichting bieden. De energiebedrijven en netbeheerders beloven dat deelnemers niet hoeven in te leveren op comfort.

Het gaat om uitbreiding van een proef met 35 duizend huishoudens die vorig jaar is begonnen. Tijdens het experiment bleek dat honderden huishoudens bereid zijn hun stroomverbruik te verplaatsen naar een ander moment als deelname eenvoudig is en financieel loont.

‘Op korte termijn’ hopen de netbeheerders en energiebedrijven hun project uit te breiden tot 50 duizend à 70 duizend huishoudens in de provincies Gelderland, Utrecht en delen van de Flevopolder en Noord-Brabant.

Huishoudens

Tot nu toe hebben netbeheerders zich vooral gericht op bedrijven. Die verbruiken over het algemeen meer elektriciteit en kunnen vaak ook makkelijker hun gebruik spreiden. Dat nu ook consumenten worden meegenomen laat zien hoe hoog de nood is in de betrokken provincies.

Dit blijkt ook uit het feit dat vanaf 1 juli alle huishoudens die een zwaardere aansluiting willen op een wachtlijst komen. Het gevolg van die maatregel is dat ze soms jaren moeten wachten op een zwaardere aansluiting.

In totaal moet de nu aangekondigde maatregel 255 megawatt aan vermogen vrijspelen, vergelijkbaar met het totale piekverbruik van een stad als Haarlem. De deelnemende partijen zijn Enexis, Liander en Stedin en de energieleveranciers Eneco, Essent, Vattenfall, Frank Energie en Zonneplan.

Source: Volkskrant

Previous

Next