Een middelbare scholier heeft een browserport van Half-Life 2 uitgebracht. De browserversie is niet perfect – gezichten zien er vreemd uit en de game stottert wat – maar vooralsnog is het de makkelijkste manier om de game te spelen. En de goedkoopste, want het is geen officiële port.
De browserversie bevat de volledige game, al loopt de port lang niet zo goed als de reguliere desktopversie. Bij het starten van het eerste hoofdstuk zie je ook direct dat ogen en gezichten er gek uitzien; ogen laden niet goed en de animaties werken niet. Die gezichtsanimaties zorgden voor te veel problemen, daarom heeft ontwikkelaar slqnt ze uitgeschakeld.
Slqnt baseerde de port op een Portal-browserport van Weliveinhell. Dat project was opensource en gebruikte een fork van de Source-engine. Het renderen werkt met OpenGL ES, wat de game geschikt maakt voor WebGL 2, 'waardoor ik bijna geen werk met renderen hoefde te doen'.
Dat wil niet zeggen dat de port makkelijk was. In de blogpost geeft slqnt aan dat hij de repo van de Source-engine moest aanpassen om de maps goed te kunnen laden. Daarnaast moest hij bugs fixen, zoals 'willekeurige kleuren op bepaalde plekken in de map', een null-texture bij de zaklamp en volledig zwart water.
In de YouTube-trailer – die ik vanwege de brainrot niet kan aanraden – geeft slqnt aan dat hij 'like' drie maanden aan de port werkte. De middelbare scholier is van plan hierna ook de twee Episodes te porten, maar wil eerst relaxen. "Ik ben tenslotte op zomervakantie, dus geef me wat tijd."
Source: Tweakers.net